Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiosną ruszy modernizacja linii kolejowej z Mielca do Padwi; 120 km/h [FILM]

inforail
29.12.2021 14:45
W marcu rozpocznie się modernizacja kolejnego odcinka linii kolejowej L25 z Mielca do Padwi Narodowej.

Inwestycja ma kosztować 112 mln (98 mln netto) z czego 85% to dofinansowanie z Regionalnego Programu Województwa Podkarpackiego dla którego instytucją zarządzającą jest urząd marszałkowski.

Kolejny etap

To kolejna historyczna chwila dla Mielca – skomentował Władysław Ortyl, marszałek województwa. - Dziś rozpoczynamy następny etap modernizacji linii kolejowej, ale również zaczynamy inwestycję, która jest niezbędna dla płynności ruchu drogowego i kolejowego. Modernizacja torów od Mielca do Padwi oraz budowa wiaduktu to inwestycja w nowe środki transportu, poprawa bezpieczeństwa i likwidacja korków. Cieszę się, że tak wyczekiwane przedsięwzięcia będą finansowane z Funduszy Europejskich. O wiadukcie dyskusje trwały od kilku lat, jednak trudy realizacji tej inwestycji podejmuje dziś PKP Polskie Linie Kolejowe za co chciałem podziękować panu prezesowi Ireneuszowi Merchelowi. Dziękuję również za wsparcie europosła Tomasza Poręby i ministerstwa infrastruktury. Po modernizacji torów myślę, że liczba pociągów pasażerskich znacznie się zwiększy, zarówno tych regionalnych jak i dalekobieżnych, bo takie deklaracje też już padały. Z końcem nowego roku ma być gotowe drugie przejście podziemne w Mielcu więc bezpieczeństwo będzie jeszcze większe. Chcę podkreślić także znaczenie gospodarcze szczególnie tego odcinka Mielec – Padew Narodowa, który łączy się z linią LHS. Gdy dodamy do tego zapowiadany remont linii Padew – Wola Baranowska i rozbudowę terminali przeładunkowych w Woli Baranowskiej tworzy nam się pełny obraz tego przedsięwzięcia, które będzie miało olbrzymie znacznie dla potencjału gospodarczego tego regionu – podsumował marszałek Władysław Ortyl.

Rewitalizacja odcinka Mielec - Padew obejmuje m.in. kompleksową wymianę torów oraz budowę wiaduktu. Dla podróżnych przebudowana zostanie stacja Chorzelów oraz przystanki w Jaślanach i w Tuszowie Narodowym. Także w ramach tej inwestycji w Mielcu powstanie nowy wiadukt drogowy przy ul. Sienkiewicza, który zastąpi dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Planowana jest także przebudowa wielu innych skrzyżowań kolejowo-drogowych, która zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy.

12 miesięcy

Cieszę się, że poprzez te inwestycje zostanie powiększona dostępność kolejowa, a także wrócą pociągi dalekobieżne m.in. ze Śląskiem i Pomorzem. Mam nadzieję, że inwestycja zostanie zrealizowana w terminie – mówił Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Prace mają ruszyć w marcu przyszłego roku i zakończyć się po dwunastu miesiącach. Odcinek Mielec – Padew prowadzi również do linii L79 łączącej się z Linią Hutniczą-Szerokotorową (L65) i terminalem LHS w Woli Baranowskiej. PKP PLK planuje także modernizację tej linii, a spółka PKP LHS i firma Treeden inwestycje w rozbudowę terminali przeładunkowych LHS. Ich budowa jest również współfinansowana ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.

Efektywne wykorzystywanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków unijnych i budżetowych przekłada się na likwidację wykluczenia komunikacyjnego i lepsza dostępność mieszkańców  do kolei.  Takie korzyści przyniosły prace wykonane na trasie Dębica – Mielec. Zwiększymy możliwości kolei na Podkarpaciu dzięki kolejnej inwestycji na odcinku Mielec – Padew - powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. .

Jest to bardzo ważny projekt, który będziemy wspólnie realizować. Cieszę się, ze wygraliśmy ten kontrakt, gdyż Podkarpackie jest wdzięcznym terenem do realizowania projektów. W okresie zimowym będziemy się przygotowywać do realizacji projektu. Mam nadzieję, że w 2022 roku będziemy mieli okazje spotkać się, by oglądać efekty współpracy. Dziękuję za możliwość dzisiejszego spotkania oraz za podpisanie umowy – powiedział Wojciech Więckowski, prezes zarządu firmy Swietelsky Reil Polska.

We wrześniu zakończył się I etap modernizacji czyli odcinek Mielec – Dębica. Ta inwestycja kosztowała 300 mln zł (wydatki kwalifikowalne 239 mln), a dofinansowanie z Funduszy Europejskich stanowiło kwotę 203 mln zł. W ramach tego zadania: przebudowano 32 km torów, wyremontowano przystanki na całej trasie, a w Mielcu powstały zupełnie nowe perony i przejście podziemne. Nowe instalacje są przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Zamontowano także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia  przejazdy kolejowo - drogowe m.in. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Pociągi osobowe jadą z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h. Czas dojazdu z Mielca do Dębicy to teraz 35 minut.