Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lecha nie było, Lech był, Lecha znowu nie ma; dlaczego?

inforail
29.12.2021 07:45
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel odniósł się do likwidacji pociągu EIC „Lech” relacji Poznań – Warszawa – Poznań.

To odpowiedź na interpelację grupy posłów.

Autonomiczna decyzja przewoźnika

Jak podał Andrzej Bittel Minister Infrastruktury, jako organizator kolejowych przewozów pasażerskich, kładzie duży nacisk na zapewnienie możliwie dużej liczby bezpośrednich połączeń, uwzględniając preferencje podróżnych. Jednakże pociąg EIC „Lech” realizuje połączenie komercyjne i nie jest objęty, łączącą Ministra Infrastruktury i PKP Intercity SA, umową o świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich. Pociągi kategorii EIP/EIC uruchamiane są na zasadach komercyjnych przez PKP Intercity SA, tj. na własne ryzyko handlowe przewoźnika. Dlatego też ww. przewoźnik posiada autonomię decyzyjną dotyczącą siatki tego rodzaju połączeń, np. liczby kursów, tras, godzin kursowania czy stacji zatrzymań.

15 par połączeń

W ramach pierwszego cyklu zmienionej organizacji ruchu pociągów obowiązującej od 12 grudnia 2021 r. do 12 marca 2022 r. pasażerowie będą mieli do dyspozycji 15 par pociągów PKP Intercity SA w ciągu doby w relacji Poznań – Warszawa w następujących godzinach: 03:05 / 05:26 / 06:27 / 07:28 / 08:42 / 08:52 / 10:33 / 12:20 / 12:43 / 14:58 / 16:35 / 17:30 / 18:38 / 19:31 / 20:39, a w relacji Warszawa – Poznań w godzinach: 04:13 / 04:48 / 06:16 / 06:54 / 08:04 / 09:49 / 11:55 / 12:10 / 13:55 / 15:10 / 15:15 / 16:05 / 17:32 / 19:20 / 19:56.

Na czas przejazdu oraz liczbę pociągów na trasie Poznań – Warszawa mają wpływ obecnie prowadzone prace budowlane na linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice. Celem prowadzonej modernizacji linii kolejowej nr 3 jest dostosowanie niezmodernizowanej infrastruktury technicznej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych oraz nacisku na oś wynoszącego 221 kN. Prace prowadzone na ww. linii kolejowej mają na celu głównie zwiększenie na niej przepustowości, dostosowanie linii do podstawowych standardów jakości jednolitych na europejskim rynku transportowym w zakresie prędkości, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności (zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej).

Modernizacja pozwoli także m.in. na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży w zakresie przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie obecnych kosztów eksploatacji i utrzymania dzięki nowoczesnym technikom realizacji prac budowlanych oraz najwyższej jakości systemom kontroli monitoringu i nadzoru, poprawę ochrony środowiska (szczególnie w odniesieniu do przewozu towarów niebezpiecznych), poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych dzięki zmniejszeniu ich liczby i instalacji nowoczesnych systemów monitoringu i ostrzegania.

Zakończenie realizacji projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” planowane jest do końca 2022 r. Obecnie jest również realizowana umowa zawarta w dniu 6 lutego 2019 r. pomiędzy spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a wybranym wykonawcą na zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku Warszawa Włochy – Ożarów Mazowiecki na linii kolejowej nr 3 w ramach projektu pn. „Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz”. Zakres powyższej umowy obejmuje przebudowę stacji Ożarów Mazowiecki oraz samoczynnej blokady liniowej na szlakach. W związku z powyższym zakończenie prac na linii kolejowej nr 3 na odcinku Warszawa – Poznań planowane jest w III kw. 2023 r.

Inwestycje w Warszawie

Jak podał Andrzej Bittel należy mieć na uwadze, że na czas przejazdu oraz liczbę pociągów na trasie Poznań - Warszawa mają również wpływ obecnie prowadzone inwestycje na terenie warszawskiego węzła kolejowego, a w szczególności modernizacja stacji Warszawa Zachodnia, której koniec jest przewidziany na IV kw. 2023 roku.

Więcej połączeń?

Celem Ministerstwa Infrastruktury w zakresie transportu kolejowego jest stały rozwój siatki kolejowych połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych. Zakres oferty przewozowej zamawianej przez ostatnie 6 lat przez ministra właściwego do spraw transportu - w ramach przyznanego limitu środków z budżetu państwa na ten cel - jest sukcesywnie dostosowywany do potrzeb pasażerów. W ciągu ostatnich 6 lat zwiększyła się liczba pociągów w ramach połączeń dalekobieżnych realizowanych przez PKP Intercity, dla których organizatorem jest Minister Infrastruktury. Porównując liczbę uruchamianych pociągów, w rocznym rozkładzie jazdy edycji 2015/2016 liczba ta wyniosła około 133 tys., a w nowym rozkładzie jazdy 2021/2022, wchodzącym w życie od 12 grudnia br., liczba połączeń kształtuje się na poziomie ponad 143 tys. połączeń – podał Andrzej Bittel.