GZM dofinansuje ponad 100 pociągów Kolei Śląskich i Polregio; do 20 mln zł
Zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zapewniło do 20 mln zł dofinansowanie do uruchamiania w 2022 r. dodatkowych pociągów Kolei Śląskich i Polregio.
Na razie w rozkładzie jazdy na 2022 r. GZM dopłaca do 101 kursów pociągów dziennie 17,1 mln zł w skali roku.
Kolej Metropolitalna
Dotacje te są zgodne z założeniami tworzenia Kolei Metropolitalnej, która ma stać się kręgosłupem transportu w regionie.
We wtorek zgromadzenie GZM przyjęło uchwałę ws. udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej województwu śląskiemu na realizację zadania w postaci organizowania publicznego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym w wysokości do 20 mln zł.
Zgodnie z przyjętymi również we wtorek wieloletnią prognozą finansową Metropolii oraz budżetem na 2022 r. kwota pomocy w wysokości do 20 mln zł na to zadanie została ujęta w ramach budowy Kolei Metropolitalnej.
W ostatni czwartek przedstawiciele Metropolii potwierdzili, że po ośmiu latach – dzięki wsparciu budżetu GZM - pasażerowie znów będą mogli podróżować pociągami relacji Gliwice-Bytom. Ok. 20-kilometrowy odcinek można już pokonać w niewiele ponad 20 minut. Koszt 15 par pociągów na tym połączeniu wyniesie 5,2 mln zł
Dofinansowane przez GZM połączenie Bytom-Gliwice obsługują Koleje Śląskie. Metropolia już od 2018 r. angażuje się finansowo, aby zwiększać częstotliwość kursowania pociągów na już funkcjonujących połączeniach tego przewoźnika. Dotąd to zaangażowanie wzrosło od ponad 1 mln zł w drugim półroczu 2018 r., do 17,1 mln zł, które zapowiedziano do przekazania w 2022 r.
Jakie połączenia?
Ogółem kwota ta wesprze 30 pociągów Kolei Śląskie na trasie Bytom-Gliwice, 25 pociągów na trasie Gliwice-Katowice, 22 pociągi na trasie Katowice-Tychy, 17 pociągów na trasie Katowice-Sosnowiec, a także 14 pociągów na trasie Dąbrowa Górnicza-Katowice. Nowością jest też dotacja do 10 pociągów na połączeniu Katowice – Sławków, które obsługuje spółka Polregio.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie trasy kolejowe na terenie Metropolii są dostępne z Metrobiletem, czyli zapewnianym przez GZM biletem okresowym, pozwalającym korzystać z pociągów i całej komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Metropolitalnego, a także z biletem dobowym (oznaczonym jako 24h+Kolej).
Prócz bezpośredniego zaangażowania finansowego w uruchamianie pociągów, GZM prowadzi inne projekty związane z Koleją Metropolitalną. To m.in. zamówione wspólnie z PLK studium wykonalności budowy drugiej pary torów dla pociągów aglomeracyjnych na trasie Gliwice-Katowice czy 13 projektów zgłoszonych do rządowego programu Kolej Plus - o łącznej wartości ponad 1,5 mld zł.
Po zakwalifikowaniu poszczególnych projektów Kolei Plus do dofinansowania, Metropolia sfinansuje wymagany wkład własny do nich. Aby zwiększyć szanse na otrzymanie dofinansowania, GZM zadeklarowała zwiększony wkład własny w projekty zakładające budowę nowych torów. Łączna wartość wkładu własnego dla wszystkich 13 inwestycji wyniosłaby ponad 300 mln zł.
Zgodnie z przyjętym we wtorek budżetem GZM w 2022 r. na pomoc finansową dla gmin, które będą liderami projektów w ramach programu Kolej Plus przewidziano 45,3 mln zł.
Także na lotnisko
Przedstawiciele GZM deklarowali, że w razie pomyślnej realizacji inwestycji infrastrukturalnych, w perspektywie 2024 r. zamierzają uruchomić dodatkowe pociągi w ciągu Oświęcim – Katowice – Tarnowskie Góry – Katowice-Airport.
W perspektywie 2028 r. władze Metropolii deklarują natomiast wolę uruchomienia połączeń możliwych dzięki swoim inwestycjom z Kolei Plus: do Pyskowic, Gliwice-Katowice przez Kochłowice, Tychy-Katowice przez Murcki, Katowice - Mikołów - Orzesze, Bytom – Ruda Chebzie przez Godulę i Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Gołonóg.(PAP)