Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest przetarg na dokumentację Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego

inforail
15.12.2021 09:45
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Pod tym określeniem kryje się budowa linii kolejowej w relacji Lubin- Polkowice – Głogów z jednoczesną rozbudową istniejącej linii nr 289 Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów.

Zamówienie trzeba będzie zrealizować do 31 grudnia 2023 r., a oferty w przetargu można składać do 27 stycznia 2022 r.

Analizy studyjne

Przedmiotem analiz studialnych jest włączenie miasta i gminy Polkowice oraz ich najbliższego sąsiedztwa do krajowej sieci kolejowej poprzez budowę nowej linii łączącej Lubin, Polkowice i Głogów. Nowo wybudowana infrastruktura powinna umożliwić wzajemne połączenie trzech głównych ośrodków Legnicko Głogowskiego Okręgu Miedziowego (dalej LGOM): Lubina, Polkowic oraz Głogowa.

Utworzenie nowego ciągu kolejowego Lubin – Polkowice – Głogów ma kluczowy charakter dla poprawy jakości transportu publicznego nie tylko w obszarze LGOM, ale także na obszarze całego województwa dolnośląskiego. LGOM to obszar zamieszkały przez ok. 500 tys. Osób, co czyni z niego drugi największy po Wrocławiu rynek pracy na Dolnym Śląsku. Jedną z istotnych barier rozwoju jest niedostateczna sieć kolejowa pozwalająca na przemieszczanie się pomiędzy głównymi ośrodkami Obszaru: Legnicą, Lubinem, Polkowicami i Głogowem. Istniejąca linia kolejowa nr 289 (Legnica – Rudna Gwizdanów), zmodernizowana przy współudziale Województwa Dolnośląskiego, spełnia tę rolę jedynie częściowo, nie odpowiadając w pełni na potrzeby transportowe regionu. Wśród niedostatków sieci kolejowej Okręgu należy wymienić:

• Brak połączenia kolejowego do Polkowic;

• Brak bezpośredniego dojazdu pociągów osobowych do zakładów pracy zlokalizowanych na obszarze LGOM, w szczególności należących do KGHM – aktualnie są one obsługiwane przez linie autobusowe;

• Niedostateczna dostępność krajowej sieci kolejowej dla podmiotów zlokalizowanych na terenie LGOM (zakładów przemysłowych, centrów logistycznych, Specjalnej Strefy Ekonomicznej itp.) w zakresie wysyłki i odbioru towarów.

Cele projektu

Realizacja projektu musi pozwolić na osiągnięcie następujących celów ogólnych:

− Zapewnienie możliwości uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich (aglomeracyjnych i regionalnych) w relacji Lubin – Polkowice – Głogów wraz z przyległym obszarem poprzez budowę nowej linii kolejowej oraz wykorzystanie istniejącej infrastruktury;

− Włączenie Polkowic w sieć kolejowych połączeń dalekobieżnych;

− Poprawa dostępności dla ruchu towarowego dla podmiotów zlokalizowanych na obszarze LGOM poprzez budowę nowej linii kolejowej oraz wykorzystanie istniejącej infrastruktury;

− Ukształtowanie infrastruktury umożliwiającej realizację cyklicznego, symetrycznego i zintegrowanego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich;

− Spełnienie granicznych maksymalnych czasów przejazdu pociągów regionalnych i aglomeracyjnych w następujących relacjach:

Głogów – Polkowice 25 minut;

Polkowice – Legnica 30 minut;

Legnica – Głogów 60 minut;

Polkowice – Wrocław Główny 90 minut.

Częścią wykonawczą tego przedsięwzięcia mają zająć się PKP Polskie Linie Kolejowe.