Lubuskie z projektem budżetu na 2022 rok; sporo na przewozy kolejowe
Zarząd Województwa Lubuskiego zaprezentował projekt budżetu województwa na 2022 rok.
- Jest proinwestycyjny, choć przyszły rok zapowiada się chudo jeśli chodzi o fundusze europejskie - komentuje marszałek Elżbieta Anna Polak.
Dochody i wydatki
W przyszłorocznym budżecie zaplanowano dochody na poziomie 674,4 mln zł, z czego dochody z PIT na poziomie 37,7 mln zł oraz CIT 159,4 mln zł. Wydatki zaś na poziomie 773,9 – z czego 43,8% to wydatki majątkowe. Deficyt zaplanowano na poziomie 97,5 mln zł. Pokryty zostanie z kredytu w wysokości 65 mln zł oraz wolnych środków wynikających z oszczędności i dobrych wpływów z CIT.
- Ten kredyt w całości będzie przeznaczony na inwestycje i na wydatki majątkowe. Postanowiliśmy zaciągnąć taki kredyt, ponieważ przyszły rok zapowiada się chudo jeżeli chodzi o fundusze europejskie. Negocjacje utknęły, wciąż też nie mamy Krajowego Planu Odbudowy. Stąd też wymagane jest większe niż do tej pory zaangażowanie naszego kapitału – wyjaśniła marszałek Elżbieta Anna Polak.
Na co więc wydane zostaną samorządowe pieniądze? Na pewno na realizację projektów kluczowych zapisanych w Strategii Rozwoju Województwa. - Każdego roku zarząd tak planuje wydatki, żeby były realizowane właśnie te projekty kluczowe. Nie inaczej było i tym razem – poinformowała marszałek Elżbieta Anna Polak.
Na transport
I tak, najwięcej środków w przyszłorocznym budżecie zapisano na transport.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Spora kwota to krajowe pasażerskie przewozy kolejowe. Łącznie 94 mln zł. Oprócz środków, które przeznaczamy na dopłatę do funkcjonowania Przewozów Regionalnych – w tym roku to 80 mln zł, dodatkowe 14 mln zł musimy wydać na okresowe przeglądy pojazdów. Do tego blisko 23 mln zł na funkcjonowanie przewozów autobusowych. Na samorządzie województwa spoczywa obowiązek utrzymywania, rozwijania i zajmowania się publicznym transportem zbiorowym. Musimy pamiętać o ochronie środowiska, a do tego potrzebny jest transport publiczny – wyjaśnił członek zarządu Marcin Jabłoński.
Samorząd zaplanował także wiele inwestycji drogowych.
– Na ten cel mamy duży wzrost środków. Chcemy zwiększyć nakłady na bieżące utrzymanie dróg, ale także na inwestycje – podkreślał Marcin Jabłoński.
Wśród nich: Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 – Etap II (25,6 mln zł), budowa obwodnicy m. Podmokle Wielkie, Kosieczyn i Chlastawa (27,9 mln zł), czy Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 295 w m. Miodnica (21,3 mln zł).