Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyły prace na przystanku kolejowym Dąbrowa Górnicza Gołonóg

inforail
11.11.2021 14:45
Rozpoczęła się przebudowa przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg – poinformowała PAP spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zakontraktowane pod koniec października prace po stronie kolejowej obejmują m.in. przebudowę układu torów i budowę wiaduktu zamiast przejazdu.

Razem z samorządem

Inwestycję w infrastrukturę przystanku kolejowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg PLK prowadzą razem z lokalnym samorządem. Miasto zamówiło m.in. przebudowę okolicznych dróg i infrastrukturę przystankową. Podobne inwestycje obie strony przeprowadziły już wcześniej na dąbrowskim przystanku Ząbkowice, a teraz realizują w centrum Dąbrowy Górniczej.

Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowy samorząd rozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności...”, zakładający ofertę komunikacji zbiorowej konkurencyjną dla transportu indywidualnego. Kluczowym założeniem jest poprawa dostępności do dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice.

Pod tym kątem miasto – przy wsparciu miejscowych parlamentarzystów - nawiązało współpracę ze spółką PKP PLK. Następnie w uzgodnieniu przygotowano projekty.

Warty 67,5 mln zł brutto kontrakt PLK i miasta z firmą Nowak Mosty, dotyczący Gołonoga, podpisano 20 października br. We wtorek PLK podały, że rozpoczęła się już przebudowa przystanku, poprzedzona wykonaniem dokumentacji projektowej. Ruch kolejowy i drogowy będą utrzymane; prace będą prowadzone przy ruchu na jednym torze. Pierwsze roboty obejmują wykonanie fundamentów pod nowe słupy sieci trakcyjnej. Budowany jest tymczasowy przejazd kolejowo–drogowy.

Na przystanku zbudowane zostaną nowe, wyższe, niż dotąd, perony zewnętrzne – przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. Zostaną zamontowane wiaty, ławki, oświetlenie, oznakowanie i nagłośnienie. PLK zbudują przejście podziemne z windami, łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Przebudowa obejmie tory i sieć trakcyjną. Zostanie zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

W centrum założono budowę głównego centrum przesiadkowego - z parkingami typu Park & Ride oraz dla rowerów i bezkolizyjnym połączeniem do ul. Kościuszki, przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca oraz parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego, a także przebudowę peronów i układu torów stacji, który w przyszłości ma umożliwić rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego.

Przewidziano też nową drogę łączącą ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego i zastąpienie tunelem na przedłużeniu ul. Kościuszki (do ul. Limanowskiego) przejazdu kolejowego na ul. Konopnickiej; w miejsce przejazdu założono podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów. Postępowaniem objęto też przebudowę ul. Kolejowej – od ul. Kościuszki do ul. Konopnickiej. Umowę na wykonanie tej inwestycji za ok. 229 mln zł brutto podpisano z konsorcjum Nowak-Mosty i Complex w sierpniu br.

Dwa etapy

Do dwóch etapów unijnego projektu dotyczącego „Promowania zielonej mobilności...” samorząd miasta otrzymał m.in. dofinansowanie w dwóch naborach konkursu dot. transportu niskoemisyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20: 23,7 mln zł – do wartego 28,1 mln zł I etapu swojego projektu oraz w wysokości 56,6 mln zł do II etapu, szacowanego na 67,3 mln zł.

Dodatkowe dofinansowanie - na przedsięwzięcie zgodne z założeniami tzw. Kolei Metropolitalnej – zapewnia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: w tym roku 10 mln zł, a w przyszłym - 16 mln zł.

PKP PLK podały, że kolejowa część inwestycji w Gołonogu prowadzona jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto, w tym udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace są przewidziane do końca 2022 r.

W ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” powstaje też wiadukt na stacji Dąbrowa Górnicza, a w przyszłym roku – na terenie woj. śląskiego - rozpoczną się roboty przy obiektach w Myszkowie i Żorach. Całe to zadanie ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów w całej Polsce, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 10 drogowych, 2 przejść dla pieszych pod torami i 1 wiaduktu pieszo-rowerowego. (PAP)