Toruń ponawia zamówienie na elektromobilną analizę AKK

infotrans
01.10.2021 08:00
Toruń dołącza do miast, które zamówiły analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych.

28 września miasto ponowiło zamówienie na wykonanie opracowania. Widocznie za pierwszym razem nie otrzymało ofert, albo przekroczyły one budżet. Analiza ma być gotowa w ciągu 10 tygodni od podpisania umowy.

ELEKTRYCZNA HISTORIA TORUNIA

Co ciekawe, Toruń już zamówił pierwsze autobusy elektryczne. W trakcie realizacji, z dofinansowaniem z unijnego programu POIiŚ, jest kontrakt na dostawę sześciu nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Dostawa powinna zostać zrealizowana w 2022 roku. Autobusy dostarczy Solaris za kwotę 16 730 091 zł brutto, zaś ładowarki konsorcjum firm: Elektroenergetyka Polska sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding sp. z o.o. (Członek Konsorcjum) za 4 679 190,26 zł brutto.

Dodatkowo, 10 stycznia MZK Toruń złożył wniosek na dofinansowanie zakupu kolejnych dziesięciu zeroemisyjnych „elektryków” wraz z niezbędną infrastruktura do ładowania w ramach programu „Zielony transport publiczny”, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Biorąc pod uwagę terminy, analiza kosztów i korzyści powinna powstać jeszcze przed dostawą pierwszych elektrobusów.

ELEMENTY ANALIZY

Analiza kosztów i korzyści ma objąć pojazdy, których do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych. Analiza musi obejmować w szczególności:

  • analizę finansowo-ekonomiczną,
  • oszacowanie efektów środowiskowych związanych z emisją szkodliwych substancji dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi,
  • analizę społeczno-ekonomiczną uwzględniającą wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji,
  • analizę wrażliwości oraz analizę czynników ryzyka.

Sporządzając analizę, wykonawca ma obowiązek mieć na uwadze zasady organizacji komunikacji miejskiej, którymi kieruje się zamawiający, ze szczególnym uwzględnieniem faktu, że zarówno linie komunikacyjne przebiegające na terenie miasta Torunia, jak i linie podmiejskie, dowożąc mieszkańców sąsiednich gmin do węzłów przesiadkowych obsługiwane są przez MZK w Toruniu. W analizie powinna być rozważona zasadność obsługi autobusami zeroemisyjnymi linii miejskich, przebiegających w całości na terenie miasta Torunia oraz zasadność zakupu autobusów zeroemisyjnych dla obsługi kursów na liniach podmiejskich.

Analiza musi zawierać co najmniej trzy warianty, w tym wariant bazowy, zakładający zachowanie dotychczasowej struktury taboru i realizowanie dotychczasowej polityki wymiany taboru przez operatora. Co najmniej dwa pozostałe warianty muszą zakładać systematyczną wymianę taboru na pojazdy zeroemisyjne, przynajmniej w liczbie zapewniającej spełnienie wymagań ustawowych w poszczególnych latach.

FORMALNOŚCI

Wykonawcy, którzy są zainteresowani sporządzeniem analizy kosztów i korzyści mogą przedstawiać swoje oferty cenowe do 5 października. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.