Koszalin zoptymalizuje komunikację. Na początek diagnoza
Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie szykuje się do optymalizacji siatki połączeń komunikacji miejskiej.
Zanim to jednak nastąpi organizator przewozów chce poznać opinie pasażerów. W tym celu urzędnicy ogłosili przetarg, którego przedmiotem jest przeprowadzenie badań marketingowych dotyczących wielkości popytu i struktury pasażerów na liniach komunikacyjnych organizowanych przez Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie wraz z wykonaniem optymalizacji układu sieci komunikacji miejskiej z równoczesnym wykonaniem materiałów informacyjnych i promocyjnych w tym zakresie. Wykonawca będzie miał w sumie 150 dni na realizację całego zamówienia.
ZASADY PRZEPROWADZANIA BADAŃ
ZDiT określił zasady, jakie mają być przestrzegane podczas badania wielkości i struktury popytu:
- badania mają być przeprowadzone metodą obserwacji jawnej, standaryzowanej, niekontrolowanej,
- obserwatorzy przed rozpoczęciem kursu zobowiązani będą skasować bilet beznominałowy, celem potwierdzenia badania, (oraz analogicznie po zakończeniu kursu)
- wykonawca ma zapewnić liczbę obserwatorów do badania wielkości popytu: przynajmniej jedna osoba do pojazdów klasy mini, midi i maxi i dwie osoby do pojazdów klasy mega (rozlokowane na każdy z członów autobusu),
- obserwatorzy są zobowiązani do zajęcia miejsca w autobusie umożliwiającego obserwację całego pokładu autobusu lub jego części (w przypadku pojazdów klasy mega),
- obserwatorzy biorący udział w badaniach zobowiązani będą do schludnego i estetycznego ubioru, tj.: ZDiT nie dopuszcza krótkich spodni i sukienek, otwartych z przodu butów, odzienia wierzchniego w jaskrawych kolorach, odzienia wierzchniego z sugestywnymi napisami, odzienia wierzchniego przypominającego ubiór militarny, odzienia wierzchniego w zbyt dużych rozmiarach, spodni z dziurami, itp.
ROZKŁADY JAZDY I NOWA SIEĆ
Wykonawca ma zadanie dostarczyć projekt rozkładów jazdy dla pasażerów (odjazd z każdego przystanku) i kierowców dla trzech dni tygodnia (w różnych wersjach): dnia powszedniego, soboty i niedzieli bazując na wynikach badań wielkości popytu. Wykonawca ma zadanie przygotować następujące wersje rozkładów jazdy: rozkład jazdy zimowy, rozkład jazdy wolny od nauki szkolnej, rozkład jazdy wakacyjny.
Projektowana sieć komunikacyjna ma spełniać następujące założenia:
- modułowy układ sieci opierający się o podstawową częstotliwość będącą dzielnikiem liczby 60 i jej wielokrotnością dla poszczególnych kategorii linii,
- linie wzajemnie synchronizowane ze sobą na ciągach komunikacyjnych, które zapewniają równe odstępy pomiędzy odjazdami w ciągu godzinny,
- linie podzielone na kategorie częstotliwości: I (priorytetowa), II (podstawowa), III (wspomagająca), IV (dedykowana),
- skomunikowania na wybranych węzłach przystankowych umożliwiające przesiadkę,
- optymalizacja obsługi linii poprzez brygady wieloliniowe,
- koordynacja wybranych odjazdów z transportem dalekobieżnym – pociągami,
- uwzględnienie dojazdów i zjazdów na linię jako kursów liniowych,
- uwzględnienie podstawiania się pojazdów 5 minut przed odjazdem pod warunkami określonymi przez zamawiającego.
Wykonawca jest zobowiązany do stworzenia dwóch schematów sieci, zawierających nową sieć komunikacji miejskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
BADANIE WIELKOŚCI POPYTU
Opracowanie podsumowujące dotyczące badań wielkości popytu musi zawierać:
- omówienie podaży sieci komunikacyjnej (między innymi: wyróżnienie liczby kursów na poszczególnych liniach „tam i z powrotem” z podziałem na dni powszednie, soboty niedziele, zestawienie tras linii autobusowych organizowanych przez Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie, liczba pojazdów w sieci komunikacyjnej w przedziałach półtoragodzinnych w ciągu doby z podziałem na dni powszednie),
- wyjaśnienie zakresu i metodologii badań marketingowych,
- przedstawienie wielkości popytu na usługi koszalińskiej komunikacji miejskiej (między innymi: tabelaryczne zestawienie liczby pasażerów z podziałem na linie komunikacyjne i dni powszednie, soboty, niedziele, tabelaryczne zestawienie wartości pasażerokilometra z podziałem na linie komunikacyjne i dni powszednie, soboty, niedziele, kategoryzacja linii komunikacyjnych pod względem liczby pasażerów i pasażerokilometra, wymienienie przyjętych standardów przyjętych w liczbie pasażerów, tabelaryczne zestawienie maksymalnie zarejestrowanych napełnień wraz z godziną kursu dla wszystkich linii komunikacyjnych z podziałem na dni powszednie, soboty, niedziele),
- omówienie zmian w skali popytu w stosunku do badań przeprowadzonych w 2018 roku,
- podsumowanie badań w formie propozycji zmian w koszalińskiej sieci komunikacyjnej (między innymi: trasy linii, dobór częstotliwości modułowej, wielkość i liczba taboru itp.),
- opisanie dokonanych zmian zatwierdzonych przez zespół stałych przedstawicieli: ZDiT, MZK i wykonawcy, porównanie ze stanem obecnym przed wprowadzeniem modyfikacji w ofercie przewozowej.
BADANIE STRUKTURY POPYTU
Z kolei opracowanie dotyczące badań struktury popytu musi zawierać:
- omówienie struktury popytu w przekroju poszczególnych rodzajów dni tygodnia (w odniesieniu do typu pasażerów ze względu na ich liczbę, uprawnienia do ulg lub przejazdów bezpłatnych, rodzaju posiadanego biletu),
- strukturę popytu w symulacji przeciętnego miesiąca w przekroju rodzajów biletów oraz uprawnień do ulg i przejazdów bezpłatnych (prezentacja danych liczbowych w postaci tabeli i grafów),
- strukturę biletów okresowych (przyrównanie do symulacji przeciętnego miesiąca i rodzajów zarejestrowanych biletów),
- omówienie zmian w strukturze popytu w stosunku do badań przeprowadzonych w 2018 roku,
- rekomendacje zmian w taryfie opłat biletów wraz z symulacją sprzedaży biletów zakładającą wzrost poziomu odpłatności za bilety i zwiększeniem liczby pasażerów.
WARUNKI PRZETARGU
Zamawiający czeka na oferty od wykonawców do dnia 17 września. Do kryteriów oceny ofert należą: cena (60%), liczba dodatkowych kursów, na których będą wykonane badania struktury popytu (30%), liczba dodatkowo dostarczonych materiałów promocyjnych – ulotek (10%).