Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy e-papierowy rozkład jazdy w Warszawie. I to on-line

infotrans
08.09.2021 12:17
Pierwszy e-papierowy rozkład jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego działa już na przystanku tramwajowym Muzeum Powstania Warszawskiego.

Tramwaje Warszawskie wraz z Zarządem Transportu Miejskiego instalują na początek sześć e-papierowych tablic. Kolejne będą przy placu Zawiszy, przy stacji Metro Marymont i na ulicy Nowowiejskiej,  przy al. Niepodległości. Posłuchajcie nagrania o nowych przystankach.

Razem sześć

Na przystankach tramwajowych pojawiły się w stolicy rozkłady w technologii e-papieru połączonej z przetwarzaniem w chmurze danych z GPS - przekazał PAP, rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. To pionierskie rozwiązanie w Polsce.

-„Takich rozkładów jazdy jak w Warszawie nie ma jeszcze nigdzie w Polsce. Oszczędne, podłączone do sieci, z danymi on-line. Na przystankach tramwajowych pojawiły się rozkłady w technologii e-papieru połączonej z przetwarzaniem w chmurze danych z GPS - informują Tramwaje Warszawskie.

E-papierowe tablice składają się z dwóch części. Na pierwszej znajduje się klasyczny rozkład jazdy linii tramwajowych z godzinami i minutami odjazdu kolejnych pojazdów. Na drugiej wyświetlana jest informacja za ile minut dokładnie przyjedzie tramwaj i w jakiej kolejności składy będą podjeżdżały na przystanek. "Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund" - tłumaczył rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już na niektórych przystankach w formie wyświetlaczy.

-"Rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane centralnie z jednego miejsca, niemal od ręki. Są podłączone do sieci i dzięki temu ekipy przystankowe w przypadku zmiany rozkładu lub trasy nie muszą odwiedzać przystanków i wymieniać wydrukowanych na kartkach rozkładów, co zajmuje czas i angażuje wielu pracowników" - zaznaczył.

Wyjaśnił, że druga część tablicy, gdzie wyświetlają się kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym, jest zasilana danymi z GPS. "Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. Przetwarza on dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj" - wyjaśnił Dutkiewicz. Takie informacje, za pomocą aplikacji, można również odczytać w smartfonie.

Ed94ea65878de942d126a0c53fe76002b269be1c
Ed94ea65878de942d126a0c53fe76002b269be1c 1

mnóstwo zalet

To nie wszystkie zalety nowego systemu. Nowe rozkłady w odróżnieniu do tradycyjnych monitorów zużywają bardzo mało energii. Ich baterie wystarczają na pracę bez zasilania nawet przez siedem dni. Można je także podłączyć do paneli fotowoltaicznych.

i

Nowy system będzie teraz testowany przez kilka miesięcy.

-"Chcemy poznać opinię pasażerów o jego pracy i przydatności przy podróżach Warszawskim Transportem Publicznym. Trzeba też sprawdzić jak wyświetlacze znoszą pracę w różnych warunkach atmosferycznych oraz jak sprawnie działa moduł aktualizacji informacji rozkładowych" - wyjaśnił Maciej Dutkiewicz.

-"Zweryfikujemy także, co mogłaby zmienić stopniowa rezygnacja z tradycyjnych papierowych rozkładów, i jak to wpływa na koszty, układanie i korygowanie rozkładów jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego" - dodał.

8974eefc2912c79fe4fc507708cf266ed5dbc632 1
8974eefc2912c79fe4fc507708cf266ed5dbc632 2