Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa planuje jeszcze dziewięć nowych buspasów. Do 38 km

infotrans
02.09.2021 11:00
Od poniedziałku, 30 sierpnia funkcjonuje już buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., między Szczęśliwicką a Grójecką (o łącznej długości 1,3 km).

Warszawa intensywnie pracuje nad rozwojem kolejnych buspasów. Pasy dla autobusów o łącznej długości około 38 km pojawią się w kolejnych dziewięciu lokalizacjach. Są to zarówno stałe buspasy, jak i takie, które usprawnią podróże podczas remontu estakad Trasy Łazienkowskiej.

Szybko autobusem

Od poniedziałku, 30 sierpnia funkcjonuje już buspas na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., między  Szczęśliwicką a Grójecką (o łącznej długości 1,3 km). Po jego wyznaczeniu zmieniła się organizacja ruchu. Zlikwidowane zostały trzy lewoskręty – z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. nie można już skręcić w lewo w Białobrzeską (dopuszczony jest tylko lewoskręt dla autobusów od strony ulicy Grójeckiej, trasa linii 521 się nie zmieniła), a także w lewo w Szczęśliwicką, podróżując od strony Grójeckiej. Lewoskręt w ulicę Szczęśliwicką został tu zachowany tylko dla jadących od strony Alej Jerozolimskich.

Wytyczenie nowych buspasów znacznie poprawi płynność ruchu pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego na Białołęce, Mokotowie, Ochocie i Ursynowie oraz we Włochach. Skorzystają także pasażerowie z Legionowa, Jabłonny i Piaseczna – informuje Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Kolejne buspasy są planowane na ulicach: 

  • Modlińskiej – na odcinku od ulicy Aluzyjnej do Światowida, w jednym kierunku, o długości ok. 4 km
  • Czerniakowskiej – na odcinku od al. W. Witosa do ulicy Łazienkowskiej, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 5 km
  • Dolina Służewiecka i al. gen. W. Sikorskiego – na odcinku od ulicy Nowoursynowskiej do  Jana III Sobieskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 4 km
  • Puławskiej – na odcinku od ulicy Dolina Służewiecka do granic miasta, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 15 km
  • Łopuszańskiej – na odcinku od torów WKD do ulicy Orzechowej, w obu kierunkach, o długości ok. 2 km
  • Marynarskiej – od węzła Marynarska do ronda Unii Europejskiej – w jednym kierunku, o długości ok. 2,5 km

NA czas remontów

Ale to nie wszystko. Trwają już intensywne prace nad buspasami, które usprawnią funkcjonowanie komunikacji miejskiej w czasie remontu estakad Trasy Łazienkowskiej. Powstaną w lokalizacjach:

  • na ulicy A. Krzyckiego – od  Wawelskiej do Filtrowej, w jednym kierunku, o długości ok. 300 m
  • na ulicy Ostrobramskiej – od  Lotniczej do Przyczółka Grochowskiego, w jednym kierunku, o długości ok. 3 km
  • w al. Stanów Zjednoczonych – od ronda Wiatraczna do Przyczółka Grochowskiego, w obu kierunkach, o łącznej długości ok. 2 km.  

Wytyczanie pasów autobusowych na czas dużych inwestycji miejskich zapoczątkowano wraz z rozpoczęciem budowy drugiej linii metra. Od początku budowy podziemnej kolei udostępniono pasażerom pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego buspasy na Pradze-Północ, Targówku, Woli i Bemowie o łącznej długości ok. 30 km.

Jeden z pasów – na ulicach: Połczyńskiej – Wolskiej i M. Kasprzaka, na odcinku Dźwigowa – Karolkowa, w obu kierunkach – zostanie utrzymany także po zakończeniu budowy.

Warszawskie buspasy

W Warszawie jest obecnie ponad 68,5 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. Górczewska na odcinku Grodkowska – Krępowieckiego, czy Św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty – Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 km).

Autobusy na niektórych fragmentach poruszają się także wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym – tak jest w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 km). Wraz z rozwojem sieci warszawskich buspasów, zwiększyła się także liczba pojazdów, które mogą z nich korzystać. Do ubiegłego roku były to pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego i Miejskiego Transportu Osób Niepełnosprawnych oraz taksówki. Od 2020 roku mogą nimi także jeździć karetki oraz motocykle (ale tylko na tych specjalnie oznaczonych, choć docelowo będzie to dotyczyło wszystkich).