ZTM Poznań będzie miał system do analizy potoków pasażerskich
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu szuka firmy, która dostarczy system do wprowadzania, gromadzenia, przetwarzania, analizowania i raportowania danych o potokach pasażerskich i jakości świadczonych usług transportowych.
W tym celu ZTM zdecydował się skierować zapytanie ofertowe do wykonawców. Zamawiający wymaga wdrożenia aplikacji i oprogramowania w ciągu 20 dni roboczych od daty podpisania umowy.
ZAŁOŻENIA SYSTEMU
System ma być przeznaczony w szczególności do:
- gromadzenia danych, zebranych przez obserwatorów, w relacyjnej bazie danych,
- importu danych z bramek liczących zainstalowanych w pojazdach,
- analizy tych danych i generowania raportów,
- aplikacji instalowanej na urządzenia mobilne (smartfon/tablet) do wprowadzania danych.
System musi pozwolić na gromadzenie, przetwarzanie i generowanie raportów liczbowych w zakresie badań napełnień pojazdów wykorzystywanych do świadczenia usług komunikacji miejskiej oraz badania stanu jakości usług publicznego transportu zbiorowego świadczonych na rzecz Zarządu Transportu Miejskiego przez operatorów.
ELEMENTY SYSTEMU - APLIKACJA
Aplikacja, która ma być częścią systemu powinna być napisana w systemie operacyjnym Android w wersji minimum 7, do pobrania w sklepie Google Play. Aplikacja powinna posiadać funkcje:
- ręcznego wpisywania lub wyboru określonej (gotowej) listy danych (obserwacji stanu faktycznego) podczas dokonywania pojedynczego pomiaru/obserwacji w terenie dla danego pojazdu, przystanku, dworca,
- tworzenia i przechowywania (bez określonego limitu pamięci) dokumentacji fotograficznej w zakresie badania stanu taboru i infrastruktury przystankowo – dworcowej,
- podglądu harmonogramu pracy danego obserwatora, zdefiniowanego w Systemie Zarządzania,
- do każdej oceny powinna być możliwość dodania uwag wprowadzanych przez obserwatora,
- dla każdego zakresu kontrolowanych elementów, powinna być możliwość rozbudowania w zależności od potrzeb organizatora,
- uwierzytelnianie obserwatora poprzez login i hasło, nadawane w Systemie Zarządzania,
- wybór przystanków w celu przeprowadzenia kontroli napełnień, stanu taboru, standardów świadczonych usług, stanu infrastruktury przystankowo-dworcowej dokonywany powinien być na mapie o swobodnym dostępie (np. OpenStreetMap, System Informacji Przestrzennej GEOPOZ - Poznań),
- aplikacja na podstawie lokalizacji GPS urządzenia mobilnego powinna pokazywać na mapie najbliższe przystanki wraz z oznaczeniem symboli i nazw poszczególnych słupków przystankowych,
- lokalizacja przystanków oraz rozkłady jazdy powinny pochodzić z danych zawartych w plikach GTFS, udostępnianych na stronach internetowych zamawiającego,
- działanie aplikacji powinno być możliwe zarówno w trybie online, jak i offline. W przypadku gromadzenia danych w Aplikacji w trybie offline musi posiadać ona możliwość przesyłania zgromadzonych danych do Systemu Zarządzania niezwłocznie po połączeniu z siecią Internetową (automatyczna synchronizacja).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Aplikacja powinna pozwalać na wprowadzanie i gromadzenie danych w zakresie dotyczącym:
- napełnień pojazdów komunikacji miejskiej,
- stanu taboru,
- standardów świadczonych usług przewozowych,
- stanu infrastruktury przystankowo – dworcowej.
SYSTEM ZARZĄDZANIA
Częścią całego systemu ma być również system zarządzania, który powinien posiadać następujące funkcjonalności:
- gromadzenie danych przesyłanych z aplikacji różnych obserwatorów, z oznaczeniem, który z nich wprowadził te dane,
- dane powinny być zgromadzone w otwartej bazie danych, ze zintegrowanym narzędziem pozwalającym na samodzielne tworzenie raportów przez zamawiającego z wykorzystaniem prostych komend w języku SQL,
- wprowadzanie lub import słownika pojazdów (dodatkowe informacje w zakresie: marki pojazdu, roku produkcji pojazdu oraz typu taboru, np. A12N) – udostępnione przez zamawiającego w formacie xls,
- wprowadzanie lub import dodatkowych danych o przystankach i ich wyposażeniu (m.in. wiata, zatoka, ławka, kosz na śmieci, słupek przystankowy, tablica informacji pasażerskiej, itp.), obszaru, gminy oraz numerach inwentaryzacyjnych ZTM – udostępnione przez zamawiającego w formacie xls;,
- wprowadzanie, edytowanie i usuwanie słownika kryteriów oceny stanu taboru, naruszeń świadczonych usług przewozowych, stanu infrastruktury przystankowo-dworcowej,
- przeglądanie wprowadzonych danych w tym m.in. dokumentacji fotograficznej dla taboru, naruszeń lub infrastruktury przystankowo-dworcowej,
- tworzenia raportów z wykorzystaniem wprowadzonych danych poprzez aplikację oraz import danych z realizacji kursów i napełnień pojazdów (bramki liczące) dla wybranych okresów, operatorów, obszarów, linii komunikacyjnych, według kryteriów ocen poszczególnych elementów,
- możliwość graficznego przedstawienia danych/wyników z obserwacji i kontroli, w tym również na mapie,
- wprowadzanie danych obserwatorów i nadawania im loginów,
- tworzenie harmonogramów pracy obserwatorów, a po zatwierdzeniu wysyłanie ich do aplikacji wybranego obserwatora.
FORMALNOŚCI
ZTM czeka na oferty od wykonawców do dnia 2 września. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.