Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy dlaczego ED161-020 tak długo czekał na naprawę
Wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając na zapytanie poselskie, przedstawił szereg argumentów, usprawiedliwiający długi czas oczekiwania na naprawę Darta ED161-020.
To:
1) nietypowy charakter zdarzenia, co w konsekwencji spowodowało konieczność wykonania szczegółowych analiz i badań,
2) konieczność przygotowania przez spółkę PESA Bydgoszcz S.A. (dalej „PESA”) zakresu naprawy oraz ofert na poszczególnych etapach,
3) szeroki zakres naprawy wymagający przeprowadzenia szczegółowej analizy technicznej,
4) wieloetapowa ścieżka akceptacji całego procesu wynikająca z przepisów wewnętrznych PKP Intercity oraz wymogów ustawy Prawo zamówień publicznych,
5) długi etap negocjacji w ramach postępowania w drodze do ustalenia szczegółowych warunków realizacji naprawy, w tym warunków eksploatacji obserwowanej po zakończeniu naprawy,
6) konieczność pozyskania przez spółkę PESA wymaganych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy (zabezpieczenia).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uszkodzenie w 2017 roku
Biuro Taboru PKP Intercity poinformowało, że pojazd ED161-020 (Pesa DART) uległ uszkodzeniu w dniu 14 kwietnia 2017 roku na szlaku Krotoszyn – Zduny linii nr 281 w wyniku przejechania przez tor z brakującym fragmentem szyny w prawym toku szynowym zgodnie z kierunkiem jazdy pociągu. Z powodu potencjalnych uszkodzeń układu biegowego o znacznym zakresie, wpływających na bezpieczeństwo pasażerów, personelu i ruchu kolejowego, spółka podjęła decyzję o wyłączeniu pojazdu z ruchu. Niezwłocznie, po wyłączeniu pojazdu z eksploatacji w wyniku powyższego zdarzenia, spółka rozpoczęła rozmowy z producentem pojazdów spółką PESA w celu ustalenia dalszej ścieżki postępowania z uszkodzonym pojazdem.
Rozmowy rozpoczęły się niezwłocznie po wyłączeniu pojazdu z eksploatacji. W maju 2017 r. PKP Intercity zleciło firmie PESA przeprowadzenie pierwszych prac polegających na weryfikacji powypadkowej uszkodzeń zgodnie z ofertą i wytycznymi producenta pojazdów. W marcu 2018 r., po zakończeniu weryfikacji uszkodzeń powypadkowych, PESA przedstawiła ofertę na naprawę pojazdu ED161-020. W związku z bardzo wysokim kosztem naprawy związanym z szerokim zakresem uwzględniającym m.in. wymianę głównych podzespołów i elementów układu biegowego pojazdu (m.in. ramy wózków, zestawy kołowe, czopy skrętu), PKP Intercity po szczegółowej analizie zakresu oferty poprzedzonej oględzinami pojazdu ED161-020 zgłosiło uwagi do proponowanego zakresu naprawy. W konsekwencji w dniu 31 stycznia 2019 r. PESA przedstawiła poprawioną ofertę na naprawę ED161-020. Po otrzymaniu finalnej oferty, w związku z wysokim kosztem całkowitym naprawy, przenalizowane zostały aspekty prawne, które umożliwiałyby udzielenie zamówienia temu konkretnemu wykonawcy. Po przeprowadzeniu analizy i otrzymaniu wymaganych zgód korporacyjnych, w dniu 8 lipca 2019 r. zostało uruchomione postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem było wykonanie naprawy powypadkowej elektrycznego zespołu trakcyjnego ED161-020. Negocjacje ze spółką PESA w ramach postępowania dotyczącego ustalenia szczegółowych warunków realizacji naprawy zostały zakończone w marcu 2021 r. PKP Intercity podkreśliła, że jest w posiadaniu korespondencji oraz dokumentacji potwierdzającej przebieg kluczowych etapów rozmów dotyczących naprawy ED161-020.
PKP Intercity nie straciły
Spółka PKP Intercity poinformowała, że nie stwierdza utraconych korzyści wskutek wypadku, gdyż pociągi nie były odwoływane, tylko kursowały w innym zestawieniu. Przeciętny roczny przychód ze sprzedaży biletów i miejscówek, liczony z okresu lat 2017 – 2018, na jeden pojazd Pesa DART wyniósł 5 757,2 tys. PLN.
Więcej o umowie na naprawę ED161-020 pisaliśmy tutaj: https://transinfo.pl/inforail/pesa-naprawi-powypadkowego-darta-ed161-020-jest-umowa/