Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bliżej budowy linii Konin-Turek

inforail
06.08.2021 11:45
Budowa nowej linii kolejowej Konin-Turek oraz rewitalizacja linii na odcinku Gostyń-Kąkolewo  staną się bardziej realne po opracowaniu zleconych przez Samorząd Województwa Wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych (WSPP).

– To wszystko potwierdza, że Samorząd Województwa zawsze stawiał na transport zbiorowy – mówi Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

Umowy podpisane

W piątek Wicemarszałek Wojciech Jankowiak i Maciej Adamczak, Prezes Zarządu Spółki BBF Sp. z o.o. podpisali umowy („Opracowanie dokumentacji pod nazwą: Wstępne Studium Planistyczno – Prognostyczne dla projektów w ramach programu Kolej+”) dla dwóch ważnych kolejowych projektów: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo” oraz „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”.

– Budowa nowej linii z Turku do Konina oceniana jest na 600 milionów złotych, jednak docelowo ta kwota może być znacznie wyższa. Jeśli miałaby zostać zrealizowana, będą w to oczywiście zaangażowane środki z budżetu państwa, natomiast samorządy będą musiały wyłożyć minimum 15 procent – tłumaczy Wojciech Jankowiak.

Rewitalizacja linii kolejowej Gostyń-Kąkolewo to przedsięwzięcie, które również może pochłonąć setki milionów złotych. – Jednak ostateczną odpowiedź, ile mogą kosztować te dwie inwestycje da nam właśnie przygotowane studium – dodaje Wicemarszałek.

W ramach Kolei +

Przypomnijmy, że do rządowego programu Kolej+ Samorząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił łącznie pięć projektów:

1)         „Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec”;

2)         „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły”;

3)         „Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń”;

4)         „Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo”;

5)         „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”

 W trzech pierwszych przypadkach umowy podpisano jeszcze w lipcu.

Wszystkie projekty uzyskały akceptację organizatora naboru, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i zostały zakwalifikowane do II etapu programu. W jego ramach Województwo Wielkopolskie zobowiązane jest w terminie do 24.11.2021 r. do opracowania i przekazania kolejowej spółce między innymi WSPP wykonanego dla każdego ze zgłoszonych projektów.

– Zlecone studia są finansowane wspólnie przez Samorząd Województwa i zainteresowane gminy oraz powiaty. Połowę dajemy my, a na drugą połowę zrzucają się lokalne samorządy – tłumaczy Wojciech Jankowiak. W przypadku opracowania WSPP dla rewitalizacji linii na odcinku Gostyń – Kąkolewo i budowy linii Turek – Konin ta kwota wyniosła łącznie 1,5 mln zł. – To wszystko potwierdza, że Samorząd Województwa zawsze stawiał na transport zbiorowy. Jesteśmy w tym konsekwentni – podkreśla Wicemarszałek.