W 2020 roku PKP Intercity nie zezłomowały żadnego wagonu; ile ich miały?
W 2020 roku nie było skreśleń wagonów z ilostanu inwentarzowego PKP Intercity – wynika z danych przedstawionych przez Spółkę.
Rozpoczęto natomiast procedurę likwidacji 31 wagonów, sprzedaży na złom i skreślenia z rejestru pojazdów kolejowych oraz rozwiązania odpisu aktualizującego po ewentualnej sprzedaży i zdjęciu z ewidencji księgowej. Spółka na swojej stronie internetowej umieściła informacje o możliwości pozyskania likwidowanego taboru przez różnego rodzaju organizacje pożytku publicznego (m. in. stowarzyszenia i fundacje).
W 2020 roku PKP Intercity nie zakupiły również żadnego nowego wagonu.
Naprawy wagonów
W 2020 roku wykonano 139 napraw modernizacyjnych na poziomie P5 (naprawa główna wraz z modernizacją) - dla wagonów poruszających się z prędkością V=160km/h, w standardzie z zamkniętym obiegiem WC, klimatyzacją, przystosowaniem do montażu urządzeń Wi-Fi oraz wyposażeniem wagonów w system diagnostyki pokładowej. Wykonano łącznie 357 napraw rewizyjnych na poziomie P4 wszystkich typów wagonów, w 37 wagonach w ramach modernizacji podczas naprawy rewizyjnej zabudowano zamknięty obieg WC, w 12 wagonach zabudowano gniazdka elektryczne 230V.
W 2020 roku wykonano również:
- 321 napraw rewizyjnych zestawów kołowych,
- 404 przeglądów poziomu P3 wagonów,
- 328 przeglądów sezonowych klimatyzacji.
Ilostan wagonów
Według stanu na dzień 31 grudnia 2020 roku Spółka posiadała na stanie 2 086 wagonów pasażerskich oraz dodatkowo 4 wagony zabytkowe, wybudowane w latach 1929 i 1956.
Spółka dysponowała także 23 parami wózków szerokotorowych (1 520 mm) do wagonów sypialnych wykorzystywanych w komunikacji międzynarodowej z krajami Europy Wschodniej. Według stanu na dzień 31 grudnia 2020 roku Spółka posiadała 977 wagonów klimatyzowanych, o 129 więcej niż na koniec 2019 roku.
Tabor będący w posiadaniu PKP Intercity jest bardzo zróżnicowany pod względem technicznym. Wagony będące w dyspozycji Spółki przystosowane są do rozwijania różnych prędkości:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
− do 120 km/h stanowiły 7,38%,
− do 140 km/h stanowiły 0,34%,
− do 160 km/h stanowiły 83,36%,
− do 200 km/h stanowiły 8,92% ogólnej liczby wagonów Spółki.
Do komunikacji międzynarodowej z krajami Europy Zachodniej przystosowanych było 1 055 wagonów (tj. o 4 więcej niż na koniec roku 2019), do komunikacji z krajami byłego Związku Radzieckiego 116 wagonów (tj. o 23 mniej niż na koniec roku 2019), natomiast do komunikacji krajowej (wewnętrznej) 915 wagonów (tj. o 19 więcej niż na koniec roku 2019).
Stan techniczny wagonów
W celu ograniczenia prawdopodobieństwa wystąpienia uszkodzeń lub pogorszenia funkcjonalności, wagony eksploatowane przez PKP Intercity poddawane są zgodnie z Dokumentacją Systemu Utrzymania cyklicznym czynnościom związanym z utrzymaniem ich w sprawności technicznej. Spółka własnymi zasobami ludzkimi utrzymuje wagony na pierwszym, drugim i częściowo na trzecim poziomie utrzymania w zapleczach technicznych zlokalizowanych w Zakładach PKP Intercity.
Ponadto, naprawy wagonów na trzecim, czwartym i piątym poziomie utrzymania były zlecane na zewnątrz wyspecjalizowanym zakładom w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych, a także do spółki PKP Intercity Remtrak, która wykonała większość napraw poziomu P3 i P4. W procesie utrzymania rozróżniane jest utrzymanie eksploatowanych wagonów poprzez obsługę techniczną składów pociągów oraz naprawy bez wyłączenia wagonów ze składu pociągu, prowadzone przez zespoły rewidentów, elektromonterów i rzemieślników odpowiadających za wyprawienie i stan techniczny wagonów zestawionych w pociągi. Inne zespoły utrzymania wagonów wykonują planowe przeglądy drugiego poziomu utrzymania oraz nieplanowe naprawy bieżące z wyłączeniem wagonów z ruchu, które prowadzone są w halach i na wydzielonych stanowiskach naprawczych.
Średni wiek wagonów eksploatowanych przez PKP Intercity to ponad 32 lata.