Polregio utrzymuje wysoką sprawność techniczną taboru. I odwołuje 8,2% pociągów w lubuskiem

inforail
05.07.2021 09:45
Przewoźnik Polregio uruchamiający średnio około 1500 pociągów w dobie (również w okresie trwania pandemii) pomimo wysokiego spadku frekwencji pasażerów utrzymywał wysoką sprawności eksploatacyjną taboru oraz zasobów technicznych niezbędnych dla sprostania wyzwaniom, jakie narzuca transport publiczny oraz jego służebność wobec społeczności lokalnych – podał wiceminister infrastruktury Rafał Weber, w odpowiedzi na interpelację posłanki Krystyny Skibińskiej.

I dodał, że w skutek obostrzeń i wielu trudności związanych z trwającą pandemią, w tym znacznie ograniczoną dostępnością zasobów pracowniczych, nie było możliwe utrzymanie w pełni wydolności i sprawności technicznej pojazdów. Nie mniej jednak Spółka starała się uczynić wszystko, aby poziom odwołanych pociągów w regionie lubuskim był jak najmniej dotkliwy dla pasażerów – zapewnił wiceminister.

Ile Lubuski Zakład Polregio w Zielonej Górze od początku roku odwołał kursów i z jakich powodów?

Wiceminister Rafał Weber podał, że w okresie od stycznia do maja 2021 roku na łączną liczbę 12143 pociągów uruchomionych przez Lubuski Zakład Polregio zostało odwołanych ogółem 8,2% z czego 4,7% to pociągi odwołane z przyczyn związanych z COVID-19 lub innych niezależnych od Spółki sytuacji. Natomiast 3,5% to pociągi odwołane z przyczyn technicznych taboru lub jego dostępności, na co w znacznej mierze złożyły się problemy kadrowe Spółki, wynikające z trwającej pandemii, obowiązujących obostrzeń i związanej z tym logistyki i terminowości dostaw części zamiennych.

Ile kursów w tym czasie było opóźnionych i z jakich powodów?

Rafał Weber wskazał, że w okresie od stycznia do maja 2021 roku na 12143 uruchomione pociągi opóźnionych było łącznie 14,6%, przy czym 8,5% z przyczyn niezależnych od operatora (PLK SA, zdarzenia, incydenty). Natomiast 6,1% przypadków dotyczyło operatora, na co złożył się między innymi jeden z najwyższych w Spółce wskaźników zakażeń na COVID-19 wśród drużyn konduktorskich Zakładu w Zielonej Górze.

Jakie działania zamierza podjąć spółka Polregio?

Zdaniem wiceministra Webera priorytetowym działaniem Spółki podjętym w celu prawidłowego wywiązywania się z umów na pasażerskie przewozy kolejowe, było przeprowadzenie szczegółowej analizy procesów przewozowych realizowanych od ostatniego kwartału 2020 roku. Szczególny nacisk został położony na poziom utrzymania taboru i jego dostępność. W zakładzie Spółki w Zielonej Górze, w którym proces utrzymania pojazdów odbywał się prawie wyłącznie w oparciu o działania podmiotu zewnętrznego, podjęto intensywne działania zmierzające do maksymalnego zaangażowania pracowników Zakładu w proces utrzymania podstawowego i napraw bieżących.

Pozostałe działania naprawcze podjęte przez Polregio to:

- utrzymanie niepogorszonego statusu liczby odwołanych pociągów (w II i III kwartale br. wdrażania działań naprawczych) w stosunku do okresu poprzedzającego i stopniowa poprawa ilostanu pojazdów czynnych z zachowaniem niezbędnej rezerwy taborowej,

- optymalizacja utrzymania podstawowego taboru w zakładzie z dostosowaniem istniejących punktów utrzymania taboru w Rzepinie i Żaganiu do właściwych poziomów utrzymania i rodzajów trakcji,

- przygotowanie postępowań przetargowych na realizację przeglądów P3 i napraw bieżących oraz awaryjnych o dużym zakresie czynności z zastrzeżeniem ich wykonania w obiektach naprawczych zakładu, z wykorzystaniem zasobów pracowniczych Polregio pod pełnym i bezpośrednim nadzorem wyspecjalizowanego podmiotu utrzymaniowego, co pozwoli obniżyć koszty udziału zewnętrznej jednostki naprawczej i skutecznie podnosić kwalifikacje pracowników utrzymaniowych zakładu,

- przesunięcie innych pojazdów trakcyjnych Spółki do zakładu w Zielonej Górze w celu okresowej poprawy sytuacji taborowej (na potrzeby Zakładu Lubuskiego przesunięto już elektryczny zespół trakcyjny EN57 SPOT-2004 z zakładu w Poznaniu oraz nowoczesny szynobus SA 137-009 z terenu zakładu w Lublinie),

- cykliczne raportowanie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego aktualnej sytuacji taborowej do czasu jej oczekiwanej stabilizacji.

Wiceminister Rafał Weber zapewnił, że spółka Polregio zapewniła, że uczyni wszystko co możliwe, aby jak najszybciej osiągnąć oczekiwany przez wszystkich poziom realizacji pasażerskich przewozów kolejowych na terenie województwa lubuskiego.