Stopiątki grzeją. Nawet w upały
Na dworze coraz cieplej, powraca więc problem „grzejących stopiątek”. Poznańskie MPK wyjaśnia dlaczego tak się dzieje.
Przewoźnik tłumaczy, że te najpopularniejsze w całej Polsce dwuwagonowe składy są tak skonstruowane, że urządzenia rozruchowe i napędowe tramwaju znajdują się pod podłogą. Jak w każdym sprzęcie, podczas pracy wytwarzane jest ciepło, które za pomocą specjalnych klap wyrzucane jest na zewnątrz wagonu, a zimą ogrzewa jego wnętrze.
Czasami zdarza się, że na skutek niedoskonałości tego systemu (tramwaje były produkowane w latach 1973-1992) gorące powietrze częściowo przedostaje się do przedziału pasażerskiego, co sprawia wrażenie włączonego ogrzewania. Nie ma możliwości zniwelowania tego całkowicie.
Na szczęście w Poznaniu jeździ zaledwie 26 składów typu 105Na, ze wszystkich 227 tramwajów. Klimatyzacje posiada 55% tramwajów oraz 95% autobusów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wagony 105Na/805Na kursują jednak w innych miastach w Polsce. To Warszawa, Toruń, Szczecin, Bydgoszcz, Kraków, Łódź. W swoim parku taborowym mają je również Tramwaje Śląskie.