Firmy z Polski, Europy i Azji. A może skończyć się na jednym pociągu…
Wczoraj na łamach InfoRail.pl szeroko pisaliśmy na temat przetargu PKP SKM w Trójmieście, dotyczącego zakupu nowych składów. Albo składu. Jak bowiem podał rzecznik prasowy przewoźnika Tomasz Złotoś może skończyć się na jednym pociągu.
W informacji prasowej wskazano, że zakończyły się wstępne konsultacje rynkowe z producentami zainteresowanymi wyprodukowaniem dla PKP SKM nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zainteresowanie nimi było duże. Pytania i uwagi zgłosiło kilka firm z Polski, Europy i Azji. Pytanie tylko czy zagraniczni, ale również polscy producenci, będą zainteresowani przetargiem, który może skończyć się na jednym pojeździe.
Jest to scenariusz realny. Jak wyjaśnił Tomasz Złotoś przedmiotem zamówienia jest dostawa jednego fabrycznie nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego, z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie dziewięciu nowych pojazdów, wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowego taboru.
Dlaczego tak, a nie od razu dziesięciu?
Złotoś wyjaśnił, że PKP SKM ma przyznane unijne dofinansowanie na zakup tych pojazdów (160 mln zł), które będzie mogła wykorzystać, jeżeli kupimy je do końca 2023 roku. Warunkiem otrzymania unijnych środków jest uwzględnienie tego zakupu w umowie przewozowej na lata 2022-2026, zawartej w grudniu 2020 roku pomiędzy spółką PKP SKM w Trójmieście a organizatorem przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Organizator, który jest także współwłaścicielem Spółki, dotychczas nie wyraził zgody na zmiany w umowie uwzględniające rozliczanie kupna tych pojazdów. Jak wskazał rzecznik prasowy przewoźnika istnieje więc realne zagrożenie, że te środki przepadną.
Co wtedy?
Wówczas, bez unijnego dofinansowania PKP SKM kupi jeden pojazd. Liczy jednak, że właściciele dojdą do porozumienia w sprawie sposobu sfinansowania zakupu pozostałych pojazdów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Chcemy im dać czas na negocjacje, ale tego czasu nie zostało zbyt wiele. Mamy świadomość, że zaprojektowanie oraz przeprowadzenie działań w zakresie certyfikacji i dopuszczenia pojazdów do ruchu musi trwać, dlatego już teraz uruchamiamy procedurę przetargową – poinformował Tomasz Złotoś.
Oby na jednym składzie się nie skończyło. Zakup 10 nowych pojazdów pozwoliłby na wycofanie 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów serii EN57, dzięki czemu znacząco podniósłby się m.in. komfort podróży pasażerów.
Przypomnijmy, że PKP SKM eksploatuje obecnie 19 niezmodernizowanych EN57. Jako datę graniczną ich użytkowania wskazuje osiągnięcie przez nie przebiegu, kwalifikującego na skierowanie do przeglądu poziomu „P5”. Przedstawiła orientacyjną, graniczną datę eksploatowania pojazdów serii EN57 na rok 2042