Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opóźnienia przy przebudowie linii tramwajowej w Częstochowie

infotram
13.05.2021 07:15

Opóźnienia przy przebudowie torowisk tramwajowych w centrum Częstochowy, wzdłuż al. Kościuszki oraz al. Wolności, zgłosił miastu wykonawca. Jako powód przedłużenia się powodujących utrudnienia w ruchu prac firma podała problemy z dostawami materiałów – wynikające m.in. z pandemii.

Chodzi o przebudowę infrastruktury tramwajowej, największą od czasu wyjechania na tory pierwszego tramwaju w Częstochowie 60 lat temu. Planowane jeszcze niedawno do połowy 2021 r. przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.

Prace w centrum

Zasadnicze prace wzdłuż al. Pokoju w południowych dzielnicach Raków, Dąbie i Kucelin trwały w 2019 r. Następnie przeniosły się na wiodącą do centrum al. Niepodległości, a w 2020 r. - najpierw do dzielnic północnych, a pod koniec ub. roku na przecinające ścisłe centrum miasta al. Kościuszki i al. Wolności.

W tym roku początkowo zakres robót nie obejmował skrzyżowań, lecz odcinki między nimi. Później jednak rozpoczęto prace na skrzyżowaniach, wiążące się z istotnymi zmianami organizacji ruchu. W środę rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie Maciej Hasik przekazał informację wykonawcy o korektach terminów w zmianach organizacji ruchu w centrum miasta.

Czego dotyczą opóźnienia?

Opóźnienia dotyczą m.in. największego skrzyżowania, gdzie obecnie trwają prace, al. Kościuszki i al. Wolności z al. NMP, które miało zostać otwarte do połowy maja br. „Jest nam bardzo przykro, ale aktualna sytuacja z dostawami materiałów jest komplikowana przez pandemię” – napisał dyrektor kontraktu z firmy NDI Łukasz Susło.

Ostatnio borykaliśmy się z brakiem masy zalewowej i niezbędne komponenty udało nam się kupić dopiero w Holandii. Ten problem został rozwiązany, ale teraz czekamy na dostawę kostki granitowej, która jest specjalnie docinana, a jej powierzchnia „groszkowana” – wskazał Susło uściślając, że dostawca opóźnił dostarczenie kostki z powodu COVID-19.

Podobne problemy z nieterminowymi dostawami części komponentów powodują opóźnienia na sąsiednich skrzyżowaniach. Mamy nadzieję, że braki materiałowe zostaną uzupełnione przez dostawców w przyszłym tygodniu, tak by do końca miesiąca można było przede wszystkim ułożyć kostkę, zaspoinować i przywrócić ruch – zaznaczył przedstawiciel NDI.

Bardzo zależy nam na jak najszybszym wykonaniu prac, bo od tego zależy możliwość rozpoczęcia robót na kolejnym skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II - dodał. Początkowo rozpoczęcie prac na skrzyżowaniu trasy tramwajowej z al. Jana Pawła II planowano na 17 maja br.

Tramwaje nie ruszą w wakacje

Miasto u progu tegorocznego sezonu budowlanego przypominało ubiegłoroczną deklarację wykonawcy dotyczącą gotowości zgłoszenia inwestycji do odbiorów w połowie br. W tym kontekście sygnalizowano, że tramwaje ruszyć mogą jeszcze w wakacje.

Skutkująca utrudnieniami inwestycja obejmuje niemal cały fragment (13,8 km) starszej, podstawowej linii tramwajowej w Częstochowie: między pętlą przy al. Pokoju w dzielnicy Raków a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila i al. Wyzwolenia w dzielnicy Północ.

Wartą 114,5 mln zł brutto umowę na te prace Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie podpisało w maju 2018 r. Wykonawcą jest konsorcjum NDI-Balzola. Realizacja – po okresie projektowania - rozpoczęła się wiosną 2019 r.

Będące w toku roboty obejmują m.in. większą część torowisk istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

Wymiana torów i sieci trakcyjnej to jedna z dwóch części tramwajowego projektu miasta dofinansowanego środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku 2017 r.). (PAP)