Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polregio kupuje dwa autobusy szynowe. Bez przetargu!

inforail
04.05.2021 07:45

Zgodnie z zapowiedziami Polregio (Przewozy Regionalne) rusza z ofensywą taborową. I kupuje dwa autobusy szynowe, w trybie bezprzetargowym.

Chodzi o jednostki SA106-007 i SA106-015. Jak podaje przewoźnik to zakup po okazyjnej cenie wykorzystujący szczególnie sprzyjające okoliczności, które mają miejsce w bardzo krótkim okresie, po cenie znacznie niższej od zwykłych cen rynkowych.

Bez przetargu

W uzasadnieniu czytamy, że w związku z ogłoszeniem przez Województwo Warmińsko-Mazurskie przetargu na sprzedaż dwóch autobusów szynowych serii SA106, gdzie termin składania ofert upływał 9 kwietnia 2021 roku, uznano że istnieje bardzo krótki okres, w którym Spółka poprzez złożenie oferty w tym przetargu ma możliwość udzielenia zamówienia. Ponadto cena oferty, którą Spółka zamierzała złożyć jest znacząco niższa od ceny rynkowej pojazdów, ponieważ Polregio pozyskało wycenę rzeczoznawcy przedmiotowych pojazdów, z której wynika, że ich wartość rynkowa wynosi 3 825 600 PLN, natomiast rekomendowana maksymalna cena oferty wynosi 2 925 000 PLN, co stanowi 76,5 % ceny rynkowej. W związku z tym należało uznać, że rekomendowana przez Biuro Taboru cena oferty Polregio jest znacząco niższa od ceny rynkowej, co wyczerpuje przesłankę, o której mowa powyżej. Eksploatacja pozyskanych szynobusów możliwa jest w Zakładzie Podlaskim, Wielkopolskim lub Pomorskim:

1) Zakład Podlaski dysponuje obecnie 11 autobusami szynowymi dzierżawionymi w ramach umowy PSC z Podlaskiego UM oraz 2 pojazdami spalinowymi z SKPL. Faktem przemawiającym za skierowaniem jednego pojazdu jest możliwość eksploatacji pojazdu jednoczłonowego (zgoda UMW Podlaskiego). Daje to możliwość rezygnacji z dalszej dzierżawy pojazdów z SKPL;

2) skierowanie jednego pojazdu w Zakładzie Wielkopolskim umożliwiłaby realizację połączeń Krzyż – Piła w przypadku defektów SA108. Obecnie rezerwę stanowi lokomotywa z wagonem DBme;

3) przekazanie jednego pojazdu w Zakładzie Pomorskim zmniejszyłaby problemy taborowe w szczególności w sezonie wakacyjnym, kiedy notowane są zwiększone potoki podróżnych. Uruchamianie połączeń w zestawieniu SA106 + wagon 120A umożliwi przewóz większej liczby podróżnych oraz da możliwość rezygnacji z dzierżawy pojazdu/ów z SKPL.

Zakup wymienionych pojazdów zwiększy park taborowy Spółki, zmniejszy koszty dzierżawy oraz uzależnienie od innych kontrahentów. Ponadto w przypadku wystąpienia długotrwałego wyłączenia z eksploatacji pojazdu w wyniku naprawy lub przeglądu, zostanie ograniczone ryzyko konieczności uruchamiania autobusowej komunikacji zastępczej, co wiązałoby się z generowaniem kolejnych kosztów, karami umownymi oraz negatywnie wpływało na wizerunek Spółki.

Umowa na zakup składów została zawarta 28 kwietnia 2021 roku.

SA106-007 to skład wyprodukowany w 2005 roku, zaś SA106-015 w 2006 roku przez PESĘ. Od samego początku były eksploatowane przez Przewozy Regionalne, stanowiąc własność Urzędu Marszałkowskiego.