PESA bez przetargu naprawi śląski 27WEb-002
Koleje Śląskie podpisały z PESĄ umowę na wykonanie naprawy pojazdu 27WEb-002.
Jej przedmiotem jest przywrócenie składu do stanu użytkowego. Oferta została wybrana w trybie bezprzetargowym. Nie podano wartości zamówienia.
Dlaczego bez przetargu?
Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli ze względu na fakt, iż dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. 4 marca 2020 o godz. 17.05, podczas wykonywania jazdy manewrowej w stacji Gliwice, doszło do wykolejenia elektrycznego zespołu trakcyjnego 27WEb-002. Przedmiotowy pojazd w dniu wykolejenia znajdował się na gwarancji po wykonanej naprawie poziomu P4. W celu oszacowania kosztów oraz terminu wykonania naprawy Koleje Śląskie przekazały pojazd do spółki Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., która jest producentem pojazdu, a zarazem gwarantem wykonanej naprawy P4 i jedynym podmiotem dysponującym pełną dokumentacją konstrukcyjną oraz Warunkami Technicznymi Wykonania i Odbioru pojazdu. Bez przedmiotowej dokumentacji konstrukcyjnej pojazdu oraz WTWiO wykonanie naprawy nie może zostać zrealizowane. Naprawa pojazdu przez inny podmiot jest ze względów technicznych niemożliwa. Wynika to z faktu, iż naprawa wymaga ingerencji w konstrukcję pojazdu oraz wymaga złożenia zamówienia na wykonanie elementów koniecznych do wymiany, które były robione na zamówienie według dokumentacji konstrukcyjnej i WTWiO pojazdu. Podkreślenia wymaga, że dokumentacja ta nie jest dokumentacją ogólnie udostępnianą przez producenta i jest informacją chronioną w rozumieniu ustawo o tajemnicy przedsiębiorstwa.
Zakres prac
W celu przewrócenia pojazdu do pierwotnego stanu, niezbędna będzie m.in., wymiana konstrukcji członu A i B wraz z poszyciem zewnętrznym, masami głuszącymi i izolacją termiczną, zabudową podłogi, wykonaniem całkowitego malowania wnętrza tych członów oraz wymiana na członie A laminatu czoła kabiny maszynisty. Konstrukcja wymienianych członów zostanie również w całości zabezpieczona powłokami lakierniczymi, a poszycie pudła zostanie pomalowane według schematu przynależnego zamawiającemu. Konieczne będzie również wykonanie szczegółowych pomiarów oraz prób członu na specjalistycznym stanowisku pomiarowym. Przede wszystkim w odniesieniu do wymiany konstrukcji członu A i B oraz przeprowadzenia stosownych pomiarów, do wykonania tego typu naprawy niezbędne jest posiadanie dokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraz technologicznym pojazdu, którą to posiada jedynie producent. Dokumentacja ta jest też konieczna do opracowania dokumentacji naprawczej. Zamawiający w ramach dostawy pojazdu otrzymał dokumentację związaną z eksploatacją i utrzymaniem planowym pojazdu i na jej podstawie nie można dokonywać napraw ingerujących w konstrukcję pojazdu, a taki zakres naprawy jest niezbędny, aby przywrócić pojazd do sprawności technicznej. Dodatkowo naprawa musi zostać wykonana z użyciem specjalistycznego oprzyrządowania dedykowanego do pudeł pojazdów tego typu, którą posiada wyłącznie producent pojazdu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przed rozpoczęciem postępowania z wolnej ręki Spółka Koleje Śląskie poczyniła starania w celu pozyskania dokumentacji niezbędnej do wykonania naprawy. 7 października 2020 roku zwróciła się do producenta pojazdu o możliwość udostępnienia dokumentacji wymaganej do przeprowadzenia przedmiotowej naprawy, tak aby przekazać dokumentację innym podmiotom, które mogły by ewentualnie dokonać naprawy. 5 listopada 2020 otrzymała odpowiedź odmowną od producenta pojazdu, co skutkuje brakiem możliwości powierzenia naprawy innemu podmiotowy niż producent, albowiem wyłącznie ten podmiot posiada środki (dokumenty i wyposażenie) konieczne do przeprowadzenia naprawy.