Lubuskie chce pozyskać trzyczłonowe hybrydy
Samorząd województwa lubuskiego zgłosił do Krajowego Planu Odbudowy (KPO) dwa projekty dotyczące transportu kolejowego.
Jeden z nich obejmuje tabor.
Z informacji przekazanych nam przez Departament Rozwoju Regionalnego UMWL wynika, że będą to następujące projekty:
Zakup hybrydowego taboru kolejowego
Projekt dotyczy zakupu ośmiu trójczłonowych - dwunapędowych (spalinowo - elektrycznych) pasażerskich pojazdów kolejowych dla połączeń organizowanych przez Województwo Lubuskie na liniach komunikacyjnych obejmujących linie kolejowe niezelektryfikowane i zelektryfikowane.
Elektryfikacja i rozbudowa linii kolejowych
Projekt PKP PLK S.A. zakłada rozwój i usprawnienie transportu kolejowego jako naturalnej alternatywy dla transportu drogowego oraz zmniejszenie jego uciążliwości dla środowiska naturalnego. Realizowane przedsięwzięcie polegać będzie na modernizacji infrastruktury liniowej oraz dostosowaniu jej do współczesnych standardów obsługi i bezpieczeństwa. Dla województwa lubuskiego szczególnie ważna będzie modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż - Kostrzyn z budową na stacji Kostrzyn nowego toru łączącego z linią nr 273 w kierunku Zielonej Góry.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Potrzebna była interwencja
W październiku 2020 roku ministerstwo poinformowało o wynikach wstępnej selekcji projektów. Wśród lubuskich projektów, które potencjalnie kwalifikują się do realizacji w ramach KPO znalazł się projekt „Zakup hybrydowego taboru kolejowego”.
W wyniku interwencji urzędu marszałkowskiego i korespondencji roboczej z ministerstwem (prowadzonej w ramach prac Zespołu Eksperckiego ds. Europejskiej i Krajowej Polityki Strukturalnej jak i bezpośrednio z MFiPR), jako projekt wstępnie kwalifikujący się zakresem tematycznym do KPO zaliczono również lubuski projekt pn. Elektryfikacja i rozbudowa linii kolejowych".
Należy jednak podkreślić, że nadal trwają intensywne prace nad ostateczną wersją projektu KPO, który w pierwszym kwartale br. zostanie poddany konsultacjom społecznym. Przedstawiany dotychczas układ wiązek projektów ma charakter wstępny i nie stanowi zobowiązania do finansowania jakiegokolwiek projektu.