CPK ląduje na Warmii i Mazurach

inforail
28.01.2021 08:45

W środę, 27 stycznia 2021 roku, zostało podpisane porozumienie, dzięki któremu zmodernizowana zostanie linia kolejowa nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki.

Jednym z jego sygnatariuszy była spółka CPK. Po co? Odpowiedzi na to pytanie nie znaleźliśmy.

Linia 223. O znaczeniu lokalnym

Linia 223 jest linią o znaczeniu lokalnym i z jej modernizacją spokojnie poradziłaby sobie spółka PKP PLK. Co prawda CPK ma dołożyć 20 mln zł, ale równie dobrze można tę kwotę przekazać właśnie do zarządcy infrastruktury. Tym bardziej, że pozostałą kwotę zabezpieczy samorząd województwa warmińsko-mazurskiego oraz władze Mrągowa, Biskupca i Orzysza, a – i tu gwóźdź programu – inwestorem w ramach Programu Kolej Plus będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 400 mln zł.

Sama inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej Plus. Teoretycznie ma stanowić inwestycję komplementarną Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trudno jednak wskazać w jaki sposób, bo – jak słusznie podano w komunikacie prasowym – modernizacja linii kolejowej nr 223 to istotne wydarzenie dla regionu. Linia ta została zamknięta ponad 10 lat temu i od tego czasu nie była remontowana. Zarośnięte i porzucone obiekty infrastrukturalne wkrótce zmienią swoje oblicze. Skorzystają na tym nie tylko mieszkańcy, ale również wszyscy odwiedzający Krainę Wielkich Jezior Mazurskich. I to najlepiej obrazuje, że jest to linia o znaczeniu lokalnym.  

Studium dla szprychy

Inna sprawa, że spółka CPK ogłosiła w 2020 roku postępowanie na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla fragmentu tzw. szprychy nr 3 kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego, a dokładnie dla 139-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Dla 32-kilometrowego odcinka z Ostrołęki do Łomży trwa już inwentaryzacja przyrodnicza.

Jak wynika z harmonogramów CPK, z Ostrołęki do Łomży pojedziemy, a przynajmniej w założeniach mamy pojechać, pociągiem przed końcem 2027 roku, zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 roku.

W tym kontekście trudno oprzeć się wrażeniu, że mamy tu pomieszanie z poplątaniem. Spółka CPK, która miała budować wielkie lotnisko między Łodzią a Warszawą nagle zaczyna interesować się lokalnymi liniami kolejowymi w województwie warmińsko-mazurskim…