Jeden standard dla śląskich i zagłębiowskich przystanków
Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego przyjęła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Głównym założeniem jest, by wszystkie przystanki komunikacji miejskiej – niezależnie od miejsca i rodzaju – oferowały pasażerom porównywalne standardy i jakość.
Metropolitalne wytyczne
O przyjęciu dokumentu pod nazwą „Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego” poinformował w poniedziałek, 11 stycznia, Witold Trólka z biura prasowego Metropolii. Jak przypomniał, wytyczne są rekomendacjami dla gmin, które mają ułatwić im proces planowania i projektowania. Zastosowanie konkretnych rozwiązań będzie zależało od decyzji danej gminy.
-„Przystanki to bardzo ważny element transportu publicznego. Od ich funkcjonalności, stanu oraz estetyki zależy, jak postrzegana jest komunikacja pasażerska. Są jednym z czynników wpływających na decyzje mieszkańców dotyczące wyboru tramwaju, autobusu czy trolejbusu jako alternatywy dla samochodu osobowego” – wskazał, cytowany w informacji, członek zarządu GZM ds. transportu Grzegorz Kwitek.
Jak ocenił, aby lepiej zorganizować transport publiczny w Metropolii ważne jest, aby pasażer korzystał z infrastruktury o ujednoliconym wyglądzie i standardzie. „Bardzo nam zależy, aby nasze zalecenia były stosowane podczas realizacji inwestycji w infrastrukturę pasażerską w całej Metropolii. Zdajemy sobie sprawę, że to proces rozłożony na wiele lat” - zaznaczył Kwitek.
Dyrektor departamentu komunikacji i transportu urzędu metropolitalnego Lucjan Dec uściślił, że proponowane przez Metropolię rozwiązania dotyczą m.in. rodzaju nawierzchni, krawężników peronowych, wiat przystankowych, tablic z rozkładami jazdy czy siedzisk. Regulacje dotyczą także tablic informacji pasażerskiej oraz automatów biletowych.
Przystankowe rekomendacje
Przykładowo, dojścia do przystanków powinny być bezpieczne: projektowane z uwzględnieniem różnych grup pasażerów, w szczególności osób mających problemy z poruszaniem się czy z wózkami. Elektroniczna tablica informacyjna (SDIP) powinna tak umieszczona, aby była widoczna z terenu przystanku, łącznie z wnętrzem wiaty.
Konstrukcja ekranu biletomatu ma zapewniać obsługę „gołą ręką” i w rękawiczkach. Biletomat ma być odporny na próby uszkodzenia i na zarysowania. Wyświetlacz w automatach biletowych powinien dodatkowo prezentować informacje dla pasażerów, m.in. dotyczące odjazdów. Rekomendacje dotyczą też węzłów przesiadkowych, np. w zakresie wyposażenia i funkcji takich obiektów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W planowaniu zatok przystankowych autorzy wytycznych sugerują ograniczenie stosowania kostki brukowej lub granitowej na rzecz betonu. Kostka brukowa podlega deformacji, tworzą się koleiny, może w nich gromadzić się woda.
Nowy element
Metropolia, która - na mocy specjalnej ustawy - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, organizuje w ich imieniu komunikację miejską poprzez Zarząd Transportu Metropolitalnego. W listopadzie ub. roku zgromadzenie GZM zdecydowało o zmianie statutu ZTM w zakresie rozszerzenia jego zadań o utrzymanie wiat przystankowych.
Na początku ub. roku GZM informowała o przejęciu utrzymania przystanków od pierwszych gmin. Obecnie ta współpraca dotyczy Świerklańca, Sławkowa, Sośnicowic, Tychów i Knurowa. W styczniu br. Metropolia przejęła zadania w zakresie wiat przystankowych w Radzionkowie, Dąbrowie Górniczej oraz Sosnowcu, a od lutego zacznie obowiązywać umowa z Gliwicami.
Zakłada się, że w przypadku wspólnego z gminami GZM przetargu na dostawę i montaż wiat przystankowych, opis przedmiotu zamówienia uwzględniał będzie standardy zawarte w wytycznych infrastruktury transportu publicznego. Jednocześnie ZTM opracowuje system informacji wizualnej infrastruktury przystankowej i automatów biletowych.
Analiza ZTM obejmie rodzaje słupków przystankowych, wiat, automatów biletowych, graficznych form prezentacji rozkładów jazdy oraz elementów graficznych umieszczanych na przystankach. Zweryfikowane mają być rozwiązania dostępne na rynku. Decyzje o ich wyborze mają być podejmowane w oparciu m.in. o analizy znaczenia relacji, pomiary i prognozy ruchu.
W Metropolii pasażerowie korzystają z ok. 7 tys. stanowisk przystankowych. Zainstalowano na nich 250 elektronicznych tablic, które informują o czasie odjazdu pojazdów. Docelowo ma ich być ok. 550. Pasażerowie mogą też korzystać z ok. 130 biletomatów. Codziennie na trasy ZTM wyjeżdża ok. 1,5 tys. pojazdów.
Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego zostały przygotowane przez zespół autorski złożony z pracowników wydziału transportu publicznego departamentu komunikacji i transportu GZM. Jego treść została skonsultowana z gminami GZM, Zarządem Transportu Metropolitalnego oraz departamentami merytorycznymi GZM.(PAP)