Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa buduje nową zajezdnię tramwajową. Jest przetarg

infotram
30.12.2020 12:45

Warszawa ogłosiła przetarg na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Jak podano będzie to najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce.

Zajezdnia zostanie wyposażona między innymi w inteligentny system do zarządzania serwisowaniem tramwajów.

12 hektarów

Nowa zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów. W sumie będzie mogła pomieścić ponad 150 niskopodłogowych tramwajów. Znajdą się tu stanowiska obsługi technicznej, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa – urządzenie służące do szlifowania kół w tramwajach.

Długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje przekroczy 14 km.

Nowoczesne rozwiązania

Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych.

Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Całość będzie obsługiwana przy pomocy tabletów i smartfonów, za pomocą których pracownicy będą przekazywali dane do centralnego systemu.

Oszczędność czasu i pieniędzy

Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić czas pracowników. Dla przykładu - ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości zajmuje każdego dnia blisko 7 godzin. Szacowane oszczędności wynikające z zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Są one zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Ekologiczne zasilanie

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą to m.in. pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Koszty i terminy

Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Planowany budżet inwestycji to ponad 300 mln zł. Pierwsze prace związane z porządkowaniem terenu i przygotowaniem budowy zaczną się jeszcze w styczniu.