Nowa trasa na Pomorzu od grudnia 2022 roku
Gdyńska firma Torhamer wykona dokumentację projektową oraz roboty budowlane tzw. „bajpasu kartuskiego” na odcinku realizowanym przez Pomorską Kolej Metropolitalną.
Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej trasy kolejowej w grudniu 2022 r.
Umowa podpisana
O podpisaniu umowy z gdyńską spółką na realizację zadania poinformował PAP rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku Michał Piotrowski. Inwestycja PKM będzie kosztować 43,25 mln zł.
"Bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229.
Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia–Kościerzyna–Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od pięciu lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Będzie objazd
Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem, powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201. Dzięki powstaniu "bajpasu kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem.
Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki–Stara Piła–Żukowo– Glincz (należącej do PKP PLK i przez kolejową spółkę realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek–Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk). To właśnie tego ostatniego odcinka dotyczy podpisana we wtorek umowa z Torhamer.
Dwa tygodnie temu również PKP PLK wybrały wykonawcę swojej części "bajpasu kartuskiego". Zostało nim konsorcjum firm PHU Rajbud oraz Torhamer. Koszt inwestycji to 91,5 mln zł.(PAP)