Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie naprawią uszkodzoną ulicę w Sosnowcu

infotram
17.12.2020 08:45

Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie naprawia przelotową ul. Piłsudskiego w Sosnowcu, której jezdnie zostały uszkodzone podczas wymiany leżącego między nimi torowiska.

W ubiegłym roku TŚ wykonały warte 1,7 mln zł prace na jednej jezdni, teraz zamawiają prace na drugiej.

Umowa podpisana w 2017 roku

Dwujezdniowa ul. Piłsudskiego to główne połączenie drogowe centrum Sosnowca z ekspresową trasą S86 prowadzącą do Katowic i będącą początkiem kluczowego połączenia regionu w kierunku Łodzi i Warszawy. Między jezdniami ul. Piłsudskiego wiedzie torowisko linii nr 21 oraz 26 kursujących z dąbrowskiej Huty Katowice i Mysłowic do pętli w sosnowieckiej dzielnicy Milowice.

Wartą 20,6 mln zł umowę na roboty dotyczące torowiska wzdłuż ul. Piłsudskiego spółka Tramwaje Śląskie podpisała jesienią 2017 r. Zakładała ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego) od wiaduktu nad trasą S86 do skrzyżowania z ul. Sobieskiego (przy wiadukcie głównej linii kolejowej). Wykonawcą było konsorcjum firm NDI i Balzola.

Jak poinformował sosnowiecki magistrat, Tramwaje Śląskie wybrały obecnie firmę, której chcą zlecić kontynuację remontu ul. Piłsudskiego. "Prace będą następstwem uszkodzenia nawierzchni drogi, do którego doszło w czasie wymiany torowiska pomiędzy jezdniami" - zaznaczył rzecznik urzędu miasta Rafał Łysy.

Tanie oferty

Jak przypomniał, w ub. roku zakończył się wart 1,7 mln zł remont nitki prowadzącej od centrum Sosnowca w stronę Milowic. W obecnym przetargu na drugi etap prac, którego koszt oszacowano na 2,1 mln zł, spłynęły oferty z cenami od niespełna 1 mln zł do 1,8 mln zł.

Według Łysego najkorzystniejszą ofertę - za 965 tys. zł - złożyło Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Katowic. Jeżeli nie będzie odwołań, umowa będzie mogła być podpisana w przyszłym tygodniu, a remont zakończyć się po trzech miesiącach od podpisania umowy.

Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni drogi i krawężników na liczącym ok. 1,5 km odcinku jezdni od wiaduktu nad trasą S86 do skrzyżowania z ul. Sobieskiego i Kilińskiego.

"Tam, gdzie będzie podbudowa kamienna utraciła swoją nośność i występują spękania, firma zajmie się też jej wymianą. Wszystkie studnie, zasuwy, wpusty uliczne znajdujące się w jezdni trzeba będzie wyregulować. Na pewno będą utrudnienia w ruchu. Będziemy informować o nich przed rozpoczęciem prac" - zapowiedział rzecznik urzędu miasta.

Tramwaje Śląskie w ostatnich latach - przy zaangażowaniu władz Sosnowca - prowadzą liczne prace przy tamtejszych torowiskach tramwajowych. Jesienią br. zaczęła się zakontraktowana wiosną budowa liczącego ok. 4 km przedłużenia linii nr 15 na osiedlu Zagórze.

W listopadzie br. TŚ podpisały umowę na modernizację 500-metrowego torowiska wzdłuż ul. Małachowskiego w centrum miasta, który wzorem już przebudowanej części tej ulicy, ma zmienić się w miejski deptak. Trwa przetarg na wykonawcę modernizacji łącznie ok. 3 km linii wzdłuż ul. 1 Maja i Andersa (ostatnio unieważniono tam wybór wykonawcy). TŚ planują też w 2021 r. ogłosić przetarg na prace wzdłuż ul. Wojska Polskiego.

Inwestycje na sieci tramwajowej w Sosnowcu (w tym projekt dot. ul. Piłsudskiego z lat 2017-18) są elementami projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie.

Projekt oszacowano początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania). Zakładał on do niedawna: remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (z wykorzystania tego dofinansowania pod kątem budowy nowej linii wycofały się Katowice) oraz zakup 45 tramwajów; ostatecznie będzie ich 50. (PAP)