Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Husarz 004 zostanie naprawiony. Jest umowa

inforail
01.12.2020 09:45

foto: screen YT

23 listopada 2020 roku PKP Intercity podpisały z Siemens Mobility umowę na wykonanie naprawy powypadkowej lokomotywy EU44-004.

Zamówienie zostało udzielone w trybie bezprzetargowym.

Z wolnej ręki

Zgodnie z Pzp PKP Intercity jako zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługa może być zrealizowana tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów, jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. Powyższa, wynikająca z ustawy Pzp przesłanka udzielenia zamówienia występuje w przypadku przedmiotowego postępowania.

Wyjaśniając udzielenie zamówienia z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów wskazuje się, że PKP Intercity S.A. jest uprawniona na mocy umowy dostawy, którą zawarła 19 sierpnia 2008 roku na dostawę 10 lokomotyw wraz z usługami ich utrzymania technicznego, do użytkowania dokumentacji konstrukcyjnej wyłącznie w określony w umowie sposób, tj. może wykorzystywać jej treść do obsługi eksploatacyjnej pojazdów, do ich przeglądów i usług utrzymania oraz napraw okresowych.

PKP Intercity może również, w określonym w Umowie dostawy zakresie, upoważniać inne podmioty, działające na jego zlecenie, do wykorzystywania dokumentacji konstrukcyjnej w opisany wyżej sposób. Podmiotem wyłącznie uprawnionym z tytułu praw własności intelektualnej, w tym autorskich praw majątkowych i innych praw własności intelektualnej do dokumentacji Pojazdów, wyprodukowanych na podstawie Umowy dostawy zawartej pomiędzy PKP Intercity a konsorcjum Siemens AG z siedzibą w Monachium oraz Siemens Sp. z o.o. (w tym dokumentacji konstrukcyjnej, dokumentacji Warunków technicznych wykonania, Warunków technicznych odbioru, Dokumentacji techniczno-ruchowej, Dokumentacji systemu utrzymania oraz Planu utrzymania technicznego, dalej „Dokumentacja”), jest Siemens Mobility GmbH i to ten podmiot jest jako jedyny uprawniony do zbycia przysługujących mu do tej Dokumentacji praw. Tylko uzyskanie pełnych praw do dokumentacji (w tym dokumentacji konstrukcyjnej, dokumentacji Warunków technicznych wykonania, Warunków technicznych odbioru, Dokumentacji techniczno-ruchowej, Dokumentacji systemu utrzymania oraz Planu utrzymania technicznego uprawniałoby PKP Intercity do zlecenia naprawy podmiotowi innemu niż Siemens Mobility GmbH.

Spółka PKP Intercity posiada deklarację od firmy Siemens Mobility GmbH oraz Siemens Mobility Sp. z o.o., że Siemens Mobility Sp. z o.o. jest uprawniona do oferowania usług naprawy lokomotywy i w przypadku pozyskania zamówienia, będzie również uprawniona do wykorzystania dokumentacji konstrukcyjnej lokomotywy w wymaganym zakresie. Ponadto obydwie firmy wskazują, że ze względu na ochronę know-how i bezpieczeństwo produktu Siemens Mobility nie może zgodzić się na wykorzystanie dokumentacji konstrukcyjnej przez osoby trzecie do celów napraw powypadkowych oraz Siemens Mobility nie może dostarczyć dodatkowej dokumentacji, która nie została uzgodniona w ramach umowy dostawy dziesięciu lokomotyw serii EU44 typu ES64U4, w tym lokomotywy o numerze 004. Ponadto należy wskazać, że nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze względem wykonania zamówienia przez Siemens Mobility Sp. z o.o., a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. W sytuacji, w której Wykonawca posiada prawa wyłączne do danej dokumentacji projektowej, a jej wykorzystanie jest niezbędne do zakupu części i podzespołów o właściwych parametrach technicznych, nie może być mowy o tym, iż takie rozwiązanie alternatywne istnieje.

Całkowita wartość umowy to 820 000.00 EUR netto.

Po wykolejeniu

Przypomnimy, że Husarz wykoleił się podczas jazd testowych, przy sprawdzaniu rozjazdów. Do zdarzenia doszło późnym wieczorem 9 sierpnia2019 roku w okolicy posterunku Warszawa Michałów. Wykolejona lokomotywa prowadziła skład w relacji Warszawa – Ciechanów, zestawiony z wagonu drugiej klasy i wagonu barowego oraz jeszcze jednego Husarza. Zniszczeniu w wyniku wykolejenia uległ także jeden z wagonów.