Nowy Jork: Bombardier dostarczy lokomotywy spalinowo-elektryczne dla NJ Transit oraz AMT
Bombardier Transportation ogłosił wygranie w przetargu na 46 lokomotyw dwutrakcyjnych (spalinowo-elektrycznych) dla New Jersey Transit Corporation (NJ Transit) oraz Agence Metropolitaine de Transport (AMT) w Montrealu. NJ Transit zamówiło 26 lokomotyw za łączną sumę 178 milionów €z opcją na 63 kolejne natomiast AMT zamówiło 20 lokomotyw o wartości 178 milionów €także z opcją na 63 kolejne pojazdy. Nowe lokomotywy, bazujące na sprawdzonej konstrukcji elektrycznej ALP-46 będą doposażone dodatkowo o silnik spalinowy. Drugą różnicą będzie likwidacja jednej z kabin maszynisty, co da dodatkową przestrzeń dla aparatury trakcyjnej. Ponieważ będą one kursowały w składach ciągniono –pchanych, więc jedna kabina maszynisty jest wystarczająca. Lokomotywy będą kursowały z nowymi wagonami piętrowymi zamówionymi przez obu przewoźników. Współpraca NJ Transit oraz AMT zarówno w zakresie zakupu nowych wagonów piętrowych, jak również zakupu lokomotyw nie jest przypadkowa. Obaj przewoźnicy posiadają część tras zelektryfikowanych, które posiadają starą niższą skrajnię, oraz część tras niezelektryfikowanych. W przypadku AMT kluczowym jest stary tunel , gdzie dopuszczony jest ruch tylko pociągów elektrycznych, natomiast w przypadku NJ Transit chodzi o zakup taboru dla nowego połączenia podziemnego z Nowym Jorkiem, gdzie także dopuszczone będą tylko lokomotywy elektryczne. Aby uniknąć elektryfikacji pozostałych, mniej obciążonych szlaków zdecydowano się na pojazdy dwutrakcyjne. Podobnie jak w przypadku ALP-46 pudła lokomotyw powstaną we Wrocławiu, natomiast montaż finalny odbędzie się w Niemczech. Dostawy są zaplanowane na 2011 rok. Na chwilę obecną Bombardier dostarczył dla NJ Transit 29 lokomotyw ALP-46 oraz 27 zmodyfikowanej wersji ALP-46A. Oprócz tego przez lata koncern dostarczył NJ Transit flotę wagonów Comet II, III oraz IV. Bombardier współpracuje także z AMT, gdzie przez lata dostarczył wiele pojazdów, natomiast w grudniu 2007 roku podpisano kontrakt na dostawę 160 wagonów piętrowych, do których teraz zakupiono nowe lokomotywy.
Źródło: Komunikat prasowy Bombardier