Opolskie też nie dało się Polregio. Lubelskie dalej poza zasięgiem
Przez 10 kolejnychlat pasażerów kolei regionalnych będzie w województwie opolski nadal woziłaspółka Polregio, d. Przewozy Regionalne.
To już trzecia długoletnia umowa województwa z tą spółką.Jej wartość to 696 milionów złotych. Podpisanie umowy poprzedziły kilkumiesięcznenegocjacje, jak się okazuje korzystne dla samorządu województwa opolskiego.Polregio nie naciągnęło bowiem władz tego regionu tak jak zrobiło to w przypadkulubelskiego. W ich trakcie stronyustaliły, że przez najbliższe 10 lat spółka zagwarantuje mieszkańcom regionu,jak również województw sąsiednich, ciągłość połączeń międzywojewódzkich, bezzbędnych przesiadek. Zapewni również utrzymanie obecnej oferty połączeńkolejowych.
Niecałe 22 zł za pockm
Jak informuje marszałek województwa Andrzej Buła, wartośćtego dziesięcioletniego kontraktu wynosi około 696 milionów złotych. – To ogromne wyzwanie finansowe dla samorząduwojewództwa, bo umowa zakłada, że rocznie pociągi regionalne będą obsługiwałypołączenia o łącznej długości około 3,25 miliona kilometrów, czyli tak jak wtym roku – mówi marszałek. A to oznacza dopłatę do pockm w wysokości niecałych22 zł.
Członek zarządu województwa Szymon Ogłaza dodaje zaś, żeumowa na lata 2020-2030 jest już trzecią wieloletnią umową z Polregio. – Zdecydowaliśmy się na powierzenie spółce Polregiozadania realizacji kolejowych przewozów pasażerskich aż na 10 lat nie tylko zewzględu na dotychczasową dobrą współpracę, ale przede wszystkim dlatego, żenaszym celem jest zapewnianie mieszkańcom stabilnej oferty przewozowej –podkreśla Szymon Ogłaza.
Inwestycje w kolej
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Marszałek Andrzej Buła podkreśla, że dotychczasoweinwestycje samorządu regionu w kolej,zarówno zakup taboru za ponad 200 mln zł oraz dofinansowanie modernizacji liniikolejowej nr 287 Opole – Nysa z Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaOpolskiego na lata 2014-2020, znacząco poprawiły jakość transportu kolejowego wregionie.
Samorząd województwa opolskiego inwestuje w kolej od wielulat, co pozwoliło m.in. na przywrócenie połączeń na liniach spalinowych pomiędzyKluczborkiem a Opolem, Nysą a Brzegiem czy Nysą i Kłodzkiem.
– Oczywiście w dalszymciągu czynimy starania o kolejne pieniądze na zakupy nowoczesnego taboru doobsługi naszych mieszkańców. Będziemy także zabiegać w nowej perspektywie ośrodki na poprawę stanu linii kolejowych, co w połączeniu z nowym taboremzapewni odpowiedni poziom usług, jak też przekona większą liczbę osób dorezygnacji z własnego środka transportu na rzecz transportu zbiorowego –dodaje marszałek Andrzej Buła. Dostosowanie taboru i infrastruktury dworcowejpoprawi również dostępność dla osób z ograniczoną sprawnością ruchowąkorzystających z kolejowego transportu zbiorowego.
– To w transporciezbiorowym upatrujemy możliwości rozwoju województwa oraz chcemy zachęcićmieszkańców do korzystania z pociągów jako ekologicznego i bezpiecznego środkatransportu – mówi Szymon Ogłaza.