Ile samorządy dopłacają do kolei (1): Małopolska
Po rekordowej umowiepodpisanej przez województwo lubelskie z Polregio d. Przewozy Regionalnebierzemy pod lupę umowy zawarte przez inne samorządy i sprawdzamy jakie umowymają zawarte z operatorami.
Na początek Małopolska. Organizatorem przewozów jest tuMałopolski Urząd Marszałkowski, który ma zawarte umowy z trzema operatorami. ToKoleje Małopolskie, Koleje Śląskie i Polregio d. Przewozy Regionalne. Cociekawe samorząd dopłaca także Kolejom Małopolskim do przewozów realizowanych wtransporcie drogowym. Dane obejmują rok 2019.
Zgodnie z planem transportowym Województwa Małopolskiego priorytetw polityce transportowej Samorządu Województwa posiada transport kolejowy. Dopełnieniemusług świadczonych w ramach transportu kolejowego są – zgodnie z Planem – autobusowelinie dowozowe do wybranych zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Ich celem jestzapewnienie dostępu do usług kolejowych mieszkańcom miejscowości, które nie sąpołożone bezpośrednio przy liniach kolejowych.
Realizując powyższe założenia, w roku 2019 WojewództwoMałopolskie kontynuowało organizację przewozów drogowych, o charakterze użytecznościpublicznej, w ramach Autobusowych Linii Dowozowych (ALD) do zintegrowanegowęzła przesiadkowego Wieliczka Rynek Kopalnia, w którym podróżni moglikontynuować podróż pociągami obsługującymi linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej SKA1:Kraków Lotnisko – Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia. ALD, podobnie jak wlatach poprzednich, funkcjonowały dzięki dotacjom celowym udzielonym Województwuprzez Gminy: Wieliczka, Świątniki Górne i Gdów.
W październiku 2019 r. uruchomione zostały regularne przewozyna kolejnej do transportu kolejowego: Olkusz – Krzeszowice. Obsługujące tą linięautobusy zostały skomunikowane z wybranymi pociągami odjeżdżającymi ze stacjiKrzeszowice do Krakowa, oraz przyjeżdżającymi na tą stację ze stolicy województwa.Linia ta została objęta dofinansowaniem z utworzonego w 2019 r. państwowego funduszucelowego, o którym mowa w ustawie z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwojuprzewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
W transporcie drogowym samorząd dopłacił Kolejom Małopolskimdo realizowanych usług, na podstawie dwóch umów: 1 307 834,49 zł oraz 1 270283,87 zł przy pracy eksploatacyjnej odpowiednio 421 454,35 oraz 382 119,65wozokilometrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodząc do transportu kolejowego należy wskazać, że wroku 2019 przewozy o charakterze użyteczności publicznej, w transporciekolejowym, realizowane były przez trzech operatorów: Przewozy Regionalne:rekompensata 89 260 9 88,76 zł przy pracy eksploatacyjnej 4 015 163,563,
Koleje Małopolskie: rekompensata 48 369 989,16 zł przy pracyeksploatacyjnej 2 664 964,973 oraz
Koleje Śląskie: rekompensata 899 073,73 zł przy pracyeksploatacyjnej 46 888,518.
Łącznie zatem, operatorom wypłacono 138 530 051,65 zł ztytułu rekompensaty przy pracy eksploatacyjnej na poziomie 6 727 017,054.