Koronawirus jednoczy trzech największych czeskich przewoźników

inforail
03.11.2020 10:45

Przedstawicieleprzewoźników Czeskich Kolei, Leo Express i RegioJet wystosowali pismo dopremiera Republiki Czeskiej Andreja Babiša oraz wicepremiera i ministratransportu Karela Havlíčka z prośbą o wsparcie dla pasażerskich przewozów kolejowych.

Pasażerski transport kolejowy jest jednym z sektorów, naktóre w największym stopniu wpłynęły środki podjęte w związku z pandemią COVID19. Całkowite szkody poniesione przez przewoźników sięgają miliardów CZK. Jednocześniezapewniają podstawowe usługi transportowe dla obywateli Republiki Czeskiej, aprzewoźnicy wysyłają tysiące połączeń dziennie, którymi ludzie dojeżdżają dopracy, do lekarza, dzieci do szkół itp. To jest kręgosłup transportowyRepubliki Czeskiej i ryzyko handlowe przewoźników.

Przewoźnicy wezwali państwo – w obecnej trudnej sytuacji –do udzielenia przejrzystego i niedyskryminacyjnego wsparcia całemu sektorowikolejowych przewozów pasażerskich oraz do zatwierdzenia opłaty koncesyjnej dlawszystkich przewoźników na okres poważnych skutków ekonomicznych spowodowanychpandemią. Przewoźnik płaci państwu za korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Mimo trudnej sytuacji i ogromnego spadku liczby pasażerów isprzedaży nawet o 90% w czasie pierwszej fali pandemii, wszyscy przewoźnicyzapewnili połączenia tak, aby nawet podczas największych ograniczeń ludziemogli dotrzeć tam, gdzie musieli podróżować, np. do pracy. Z uwagi na znacznyspadek popytu i sprzedaży przewoźnicy kolejowi zaliczali się zatem dopodmiotów, które w Republice Czeskiej najbardziej ucierpiały na skutek działańnałożonych przez państwo. Ewentualny upadek transportu kolejowego, co jest scenariuszemrealnym, miałby fatalne konsekwencje dla funkcjonowania całego kraju.

 „Szkody rzędumiliardów koron, które ponieśli przewoźnicy z całego sektora transportukolejowego w czasie tzw. pierwszej fali, były niezwykle trudne do naprawienia zrezerw przewoźników aż do drugiej fali pandemii. Podjęte przez państwo środki,które logicznie mają na celu ograniczenie przemieszczania się ludności w czasiepandemii, jeszcze bardziej pogłębią straty przewoźników i będą miały fatalnywpływ na funkcjonowanie systemu transportu kolejowego w Czechach. Znaczne szkodywyrządza również przewoźnikom spadek popytu i ograniczenia w transporciemiędzynarodowym” – podali w liście przewoźnicy.

Komisja Europejska zainicjowała pomoc w radzeniu sobie zeszkodami gospodarczymi, spowodowanymi przez pandemię w pasażerskich przewozachkolejowych poprzez obniżenie lub zniesienie opłat. Obecnie na przykładinne kraje europejskie, takie jak Austria, Francja i Włochy już obniżyły opłatyinfrastrukturalne. To właśnie podejście Austrii jest najbliższe sytuacji wCzechach i pomaga w utrzymaniu usług dla pasażerów w transporcie nawet wokresie obowiązywania obostrzeń, przy skutecznym ograniczeniu drastycznychskutków dla przewoźników. Zniesienie lub obniżenie opłat to proste, szybkie iskuteczne narzędzie pomagające przewoźnikom i zapewniające funkcjonalnytransport zarówno w trakcie, jak i po pandemii.

„Funkcjonujący transport kolejowy to dla Republiki Czeskiejelement kluczowy dla funkcjonowania gospodarki. Zatrudnia dziesiątki tysięcypracowników, zapewnia transport do pracy, a także jest niezbędny dla funkcjonowaniaczeskiego przemysłu. W żywotnym interesie Republiki Czeskiej, w czasie gdypaństwo wdraża i rozważa pomoc dla wielu innych sektorów, jest bezpośredniewsparcie transportu kolejowego, który obsługuje cały system transportupublicznego „- napisali w liście przewoźnicy kolejowi.