Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Największe lotniska w Europie 2020. Detronizacja Heathrow

infoair
29.10.2020 16:00

W czasie pandemii koronawirusa londyńskie lotnisko Heathrow utraciłotytuł największego w Europie pod względem liczby pasażerów.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku zostało wyprzedzone przezParyż, a w trzecim kwartale także przez Amsterdam i Frankfurt.

Lotniskowy ranking

Jak podano w środę, 28.10, w okresie od stycznia do września włącznie zHeathrow skorzystało 18,97 mln pasażerów, natomiast z paryskiego lotniskaCharlesa de Gaulle'a – 19,27 mln. Na kolejnych miejscach znalazły się Schipholw Amsterdamie (17,6 mln) i lotnisko we Frankfurcie (16,16 mln).

Lecz w statystykach tylko za trzeci kwartał Heathrow z liczbą 3,5 mlnpasażerów spadło już na czwarte miejsce. Wyprzedzają je lotniska w Paryżu (5,2mln), Amsterdamie (4,5 mln) i we Frankfurcie (4 mln). W przypadku Heathrowoznacza to spadek liczby pasażerów o 84 proc., a przychodów – o 72 proc. wporównaniu z trzecim kwartałem zeszłego roku.

Władze Heathrow znacząco obniżyły w środę prognozy – zarówno do końca tegoroku, jak i na przyszły. Spodziewają się, że całkowita liczba pasażerów w tymroku wyniesie 22,6 mln, a w przyszłym – 37,1 mln, podczas gdy w czerwcuprognozy mówiły odpowiednio o 29,2 mln i 62,8 mln. Dla porównania – w całymroku 2019 z głównego londyńskiego lotniska skorzystało 81 mln pasażerów.

Wprawdzie z powodu pandemii i wprowadzonych restrykcji w podróżowaniuwszystkie lotniska na świecie zanotowały znaczące spadki w ruchu pasażerskim,władze Heathrow wskazują jednak, że w jego przypadku są one większe, bobrytyjski rząd opieszale działa w kwestii wprowadzenia szybkich testów naobecność koronawirusa na lotniskach, które mogłyby poprawić sytuację.

Testami w kryzys

„We Francji i w Niemczech, nawet w Kanadzie i Irlandii jużwprowadzono na testy i to jest sposób na zapewnienie ochrony miejsc pracy wWielkiej Brytanii, jak również ochronę ludzi przed koronawirusem. Rząd naprawdęmusi się tym zająć przed początkiem grudnia, jeśli chcemy ratować miejscapracy” – powiedział stacji BBC John Holland-Kaye, prezes zarządu Heathrow.

Brytyjski minister transportu Grant Shapps w połowie października wyraziłnadzieję na to, że przed początkiem grudnia uruchomiony zostanie system testówdla pasażerów przylatujących do Wielkiej Brytanii. To pozwoliłoby na skrócenieokresu kwarantanny z 14 dni do tygodnia.

Holland-Kaye wskazał jednak, że branża lotnicza potrzebuje konkretnychzobowiązań ze strony rządu. W zeszłym tygodniu na Heathrow udostępnionomożliwość wykonania płatnych szybkich testów na obecność koronawirusa dlapasażerów wylatujących do tych krajów, które wymagają negatywnego wyniku przedwpuszczeniem na swoje terytorium.