W Białymstoku znowu prace remontowe
Wojewoda podlaskiwydał pozwolenie na budowę ok. 6-kilometrowego odcinka linii kolejowej”stacja Białystok” – międzynarodowej linii E75 Rail Baltica. Toprzedostatnie pozwolenie z całego podlaskiego odcinka tej trasy z Czyżewa doBiałegostoku.
Dobiegają końca wszystkie procedury pozwoleniowe ws. tegoodcinka Rail Baltica.
Odcinek, w ramach którego będzie przebudowana stacjakolejowa Białystok, ma 6 km długości.
„Mówimy +stacja+, choć myślimy o odcinku6-kilometrowym, który przebiega przez obszar naszego miasta (Białegostoku -PAP), choć główne prace będą skupione wokół dworca i o tym trzebapamiętać” – mówił wojewoda Bohdan Paszkowski. Przypomniał, że w ostatnichtygodniach oddano do użytku zmodernizowany budynek dworca PKP w Białymstoku.Teraz będzie modernizowana stacja kolejowa Białystok; zaplanowano przebudowęperonów, wprowadzenie podziemnej komunikacji dla pieszych. Będzie teżprzebudowana cała infrastruktura techniczna związana ze sterowaniem ruchem.
Prace obejmą przebudowę podtorza i układu torowego. Całageometria torów będzie dostosowana do tego, by po modernizacji pociągipasażerskie mogły jeździć z prędkością 200 km/h, a towarowe 160 km/h. Zanim tojednak nastąpi, trzeba przebudować wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe nabezkolizyjne. Podlaski Urząd Wojewódzki podkreśla, że wykonanie bezkolizyjnychprzejazdów będzie się odbywać na podstawie odrębnych pozwoleń na budowę.
Inwestycja przewiduje rozbiórkę starych i budowę nowychperonów na stacji kolejowej Białystok. Kładki dla pieszych nad torami zostanązdemontowane; ruch pieszych będzie się odbywał pod torami z wyjściami nazadaszone perony.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Będzie zdemontowana stacja Białystok Wiadukt i stary wiaduktbędzie zastąpiony nowym. Powstanie nowa stacja Białystok Zielone Wzgórza.Będzie rozebrany wiadukt i powstanie nowe przejście pod torami pomiędzy ulicamiZielonogórską i Starosielce.
Wydane pozwolenie dopuszcza również budowę tunelu od stronyulicy Bohaterów Monte Cassino w stronę ulicy Kolejowej na potrzeby ruchupieszo-rowerowego.
Budowa podlaskiego odcinka Rail Baltica zaczęła się wewrześniu od strony Czyżewa (na trasie Warszawa-Białystok). Inwestorem jest PKPPLK SA. Mazowieckie odcinki Rail Baltica zmodernizowano w poprzednich latach.Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować 3,5 mld zł; z tego 3 mldpochodzi z UE z programu CEF – Łącząc Europę.
PKP PLK informowały wcześniej, że inwestycja ma być gotowa w2024 r. Według zapowiedzi, po zakończeniu prac podróż koleją z Białegostoku doWarszawy będzie trwać krócej niż półtorej godziny.(PAP)