PKP PLK: tereny po nasypie kolejowym w centrum Krakowa będą zagospodarowane
Tereny w centrumKrakowa, które powstały dzięki likwidacji nasypu kolejowej linii średnicowej izastąpienia go estakadami, będą zagospodarowane. PKP PLK powołały zespół zudziałem miasta, który przygotuje plan wykorzystania tych powierzchni.
Rozpoczęte w lipcu 2017 roku prace modernizacyjne liniiśrednicowej zakładają zastąpienie dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypuziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, iwybudowanie na nich czterech torów. Zaplanowano również nowe mosty na Wiśle, atakże przystanki kolejowe Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i KrakówZłocień.
Pierwsza z estakad została ukończona w lipcu zeszłego roku iod tego czasu poruszają się po niej pociągi. Budowa drugiej estakady jestzaawansowana – zgodnie z zapowiedziami Polskich Linii Kolejowych do końca rokuwszystkie elementy betonowe estakady zostaną ukończone i rozpoczną się pracezwiązane z montażem infrastruktury kolejowej.
Jak ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk,cytowany w komunikacie, w Krakowie już widać efekty tej inwestycji dlapodróżnych, a niedługo z przedsięwzięcia skorzystają także mieszkańcy.
Zgodnie z zapowiedziami tereny pod nowymi estakadamikolejowymi, w miejscu dawnych nasypów, obejmujące obszar ponad 21 tys. metrówkwadratowych w ścisłym centrum miasta, będą zagospodarowane. PKP PLK powołałyzespół, który w porozumieniu z przedstawicielami miasta przygotuje planwykorzystania powierzchni w miejscu dawnych nasypów kolejowych.
Zespół zajmie się wypracowaniem zakresu zagospodarowaniaobszaru pod linią kolejową od ul. Kopernika do ul. Miodowej. Według zapowiedzipowstanie wspólna koncepcja zagospodarowania terenu oraz formuła utrzymania.
„Polskie Linie Kolejowe zamierzają optymalnie wykorzystaćwarunki, jakie stworzył projekt – otwarcie ponad 21 tys. metrów kwadratowejnowej powierzchni pod estakadami” – zapowiedział prezes Zarządu PKP PLKIreneusz Merchel.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Dzięki projektowi na trasie Kraków Główny – Płaszówmieszkańcy zyskają kładkę pieszorowerową nad Wisłą i nowe przestrzenie podestakadami w miejscu nasypów kolejowych” – ocenił.
Przebudowa linii średnicowej Kraków Główny Towarowy –Rudzice jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiegowęzła kolejowego.
W sumie PLK przebudowują odcinek torów o łącznej długości 20kilometrów. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą po nich z prędkością 160km/h, a w centrum Krakowa – 100 km/h.
Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijnedofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest w2021 r.(PAP)