Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gołonóg, czyli nowy węzeł w Dąbrowie Górniczej

przetargi
22.10.2020 16:00

Umowę na budowę węzła przesiadkowego przy przystankukolejowym Dąbrowa Górnicza Gołonóg podpisały we wtorek, 20.11, dąbrowskisamorząd i spółka PKP PLK.

Wraz z infrastrukturą przesiadkową, przebudowanemają zostać m.in. układ torów i okoliczne drogi; powstać ma też tunel zamiastprzejazdu.

Dostępność transportu

-„Chcemy, aby Krajowy Program Kolejowy służył polskiej kolei,ale przecież polska kolej nie znajduje się w jakimś wyabstrahowanym otoczeniu,ale w naszym kraju, i ma jednocześnie służyć społecznościom lokalnym” – mówiłwiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas uroczystości zdalnegopodpisania wartego 67,5 mln zł brutto kontraktu.

Jak zaznaczył, podobne inicjatywy jak w Dąbrowie Górniczej -wypracowane w dialogu samorządu, posłów, zarządcy infrastruktury, a takżeministerstwa infrastruktury – są uważane w resorcie za modelowe: wspólne, dobredla wszystkich.

-„One poprawiają dostępność do transportu zbiorowego,transportu kolejowego, realizują bliski nam cel przyciągnięcia pasażera dopolskiej kolei – po to, aby korzystał z jej usług, mógł komfortowoprzemieszczać się pociągami, w integracji z transportem autobusowym i ruchemdrogowym, bo to musi być pewien system. Plus poprawa bezpieczeństwa, bo każdaeliminacja przejazdu drogowo-kolejowego w poziomie szyn to poprawabezpieczeństwa dla wszystkich” – zaznaczył Bittel.

Zdaniem miasta

Prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak oraz prezesspółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel podkreślali, że inwestycja wGołonogu to część wspólnego projektu miasta i zarządcy kolejowejinfrastruktury, realizowanego od trzech lat.

Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschódduży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowysamorząd rozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności…”, zakładającyofertę komunikacji zbiorowej konkurencyjną dla transportu indywidualnego.Kluczowym założeniem stała się poprawa dostępności do dworców kolejowych: wcentrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice.

Pod tym kątem miasto – przy wsparciu miejscowychparlamentarzystów – nawiązało współpracę ze spółką PKP PLK. Następnie wuzgodnieniu przygotowano projekty.

W centrum założono budowę głównego centrum przesiadkowego -z parkingami typu Park & Ride oraz dla rowerów i bezkolizyjnym połączeniemdo ul. Kościuszki, przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca orazparkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego, a także przebudowę peronówi układu torów stacji, który w przyszłości ma umożliwić rozdzielenie ruchudalekobieżnego i lokalnego.

Przewidziano też nową drogę łączącą ul. Kolejową iKościuszki z ul. Sobieskiego i zastąpienie tunelem na przedłużeniu ul.Kościuszki (do ul. Limanowskiego) przejazdu kolejowego na ul. Konopnickiej; wmiejsce przejazdu założono podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów.Postępowaniem objęto też przebudowę ul. Kolejowej – od ul. Kościuszki do ul.Konopnickiej. Umowę na wykonanie tej inwestycji za ok. 229 mln zł bruttopodpisano z konsorcjum Nowak-Mosty i Complex w sierpniu br.

W tym czasie trwał jeszcze przetarg na budowę centrumprzesiadkowego w Gołonogu wraz z likwidacją tamtejszego przejazdu kolejowego,który – podobnie, jak w centrum – zostanie zastąpiony tunelem. Planowane jestprzejście podziemne łączące budynek dworca z peronami oraz (w przyszłości)parkingami w rejonie ul. Piecucha i Parkowej. Tak jak w centrum, w Gołonoguprzebudowane będą tory i perony.

Zwycięska oferta od Nowak-Mosty

Zaoferowane w tym przetargu ceny wyniosły od 98,1 mln zł do150,6 mln zł brutto. W aukcji elektronicznej ostateczny wykonawcaprzewidzianych do końca 2022 r. prac, Nowak-Mosty, zaoferował cenę 67,5 mln złbrutto. Jak mówił we wtorek prezydent Dąbrowy Górniczej, na razie nie jesturegulowany stan prawny części nieruchomości, uniemożliwiający realizację wGołonogu części parkingowej, a także modernizację (przez PKP SA) budynkudworcowego.

Do dwóch etapów unijnego projektu dotyczącego „Promowaniazielonej mobilności…” samorząd miasta otrzymał m.in. dofinansowanie w dwóchnaborach konkursu dot. transportu niskoemisyjnego Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20: 23,7 mln zł – do wartego 28,1 mlnzł I etapu swojego projektu oraz w wysokości 56,6 mln zł do II etapu,szacowanego na 67,3 mln zł.

Dodatkowe dofinansowanie – na przedsięwzięcie zgodne zzałożeniami tzw. Kolei Metropolitalnej – zapewnia Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia: w tym roku 10 mln zł, a w przyszłym – 16 mln zł.

Jednym z pierwszych zadań „Promowania zielonejmobilności…” była budowa przejścia podziemnego pod stacją Ząbkowice, które wlutym ub. roku zastąpiło wcześniejszą kładkę nad torami. Wykonana przez PLK,współfinansowana przez miasto inwestycja, prowadzi sprzed dworca na peronystacji Ząbkowice, ale też łączy dwie części dzielnicy. W październiku ub. rokuw rejonie dworca w Ząbkowicach miasto oddało przebudowany układ komunikacyjny zniewielkim węzłem przesiadkowym

Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych,program zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i przebudowę infrastrukturydrogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego,równolegle z inwestycją przygotowywaną tam przez spółkę Tramwaje Śląskie.(PAP)