Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łapy z decyzją lokalizacyjną

inforail
15.10.2020 14:45

Wojewoda podlaskiBohdan Paszkowski wydał w środę decyzję lokalizacyjną na przebudowę ok.3 kmodcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica dotyczącą stacji Łapy (bezdworca kolejowego). Decyzja ta jest potrzebna, by inwestor mógł dostać takżepozwolenie na budowę tej inwestycji.

Podlaski Urząd Wojewódzki kończy powoli całą proceduręwydawania decyzji potrzebnych do modernizacji całego podlaskiego ok. 70 kmodcinka trasy Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku. Inwestycję realizuje PKPPLK SA.

Wydana w środę decyzja jest ostatnią z lokalizacyjnych, dokońca października mają być wydane pozwolenia na budowę dla odcinków:Szepietowo-Łapy i na stację Białystok.

Wojewoda Bohdan Paszkowski poinformował, że na stacji Łapybędą zdemontowane stare perony, powstaną nowe. Powstaną wiadukty w miejscach,gdzie tory krzyżują się z układem drogowym. Piesi mają mieć do dyspozycjipodziemne przejścia. Przypomniał, że cała infrastruktura ma umożliwić pociągompasażerskim jazdę z prędkością 200 km/h, towarowym 160 km/h, choć na samejstacji takie prędkości nie będą rozwijane.

Wydana w środę decyzja nie dotyczy samego obiektu dworca,który będzie osobną inwestycją realizowaną przez innego inwestora.

Wojewoda podkreślił, że trasa Rail Baltica jest ważną nietylko z punktu widzenia kolei, ale także dla rozwoju województwa podlaskiego.”Wszyscy wiążemy też nadzieję z tym, że ta trasa o charakterzemiędzynarodowym będzie kolejnym impulsem inwestycyjnym w infrastrukturze, którynie tylko się przełoży na kwestie związane z bezpieczeństwem, szybkością wruchu towarowym i pasażerskim, ale również da nam konkretne efekty rozwojowe”- powiedział wojewoda.

Modernizacja ok. 71-km odcinka Czyżew-Białystok Rail Balticarozpoczęła się oficjalnie we wrześniu. Prace będą kosztować ok. 3,5 mld zł. Ok.3 mld z tej kwoty pochodzi z UE z programu CEF. Odcinek Czyżew-Białystok jestostatnim odcinkiem na trasie kolejowej Warszawa-Białystok, które nie jestjeszcze zmodernizowany. Gdy cała trasa będzie gotowa, podróż pociągiem zBiałegostoku do Warszawy ma trwać krócej niż półtorej godziny. Inwestycja mabyć gotowa w 2024 r.

PKP PLK poinformowały w środę w komunikacie, że obecniekładziona jest konstrukcja wiaduktu nad torami w Uhowie koło Łap. „Topierwsze budowane dwupoziomowe skrzyżowanie na modernizowanym odcinku z Czyżewado Białegostoku. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana zPodlaskim Zarządem Dróg Wojewódzkich za kwotę 10,4 mln zł netto zwiększybezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację wregionie” – podkreślono w informacji prasowej.

Wiadukt w Uhowie będzie miał 130 metrów długości, 25 szerokości.Będzie elementem drogowej obwodnicy Łap. Zastąpi obecny przejazdkolejowo-drogowy, połączy ul. Kolejową ze zmodernizowaną drogą wojewódzka nr682. Jak zapowiada PKP PLK, główne prace mają być wykonane do końca 2020 r.Kierowcy mają z niego korzystać wiosną 2021 r. PKP PLK przypomniały, że nacałej trasie Czyżew-Białystok Rail Baltica powstanie 25 dwupoziomowychskrzyżowań.(PAP)