Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ceske drahy z Ołomuńca do Ostrawy, Arriva z Pardubic do Ústí nad Labem

inforail
07.10.2020 09:45

MinisterstwoTransportu zdecydowało o dalszym zamawianiu pociągów od Ceskich drah na liniiR27 Olomouc – Krnov – Ostrava. Od połowy grudnia 2020 roku ARRIVA będzieobsługiwać pociągi na linii R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem.

„Na podstawie porównania ofert i weryfikacji ceny na rynkuzdecydowaliśmy wybrać ofertę Arrivy na linii z Pardubic przez Liberec do Ústínad Labem. Przez siedem lat oferowała ofertę tańszą o 302 miliony koron niżKoleje Czeskie. Jednocześnie gwarantuje, że od połowy grudnia będzie mogłaobsługiwać tę linię wysokiej jakości pociągami i personelem. Na linii zOłomuńca do Ostrawy swoją pozycję obroniły Koleje Czeskie. Od połowy grudnia naobu liniach będzie można również wykorzystać jeden bilet na ewentualne kursułączone innych przewoźników „- mówi minister transportu Republiki CzeskiejKarel Havlíček.

Przedsiębiorstwo ARRIVA vlak s.r.o. będzie obsługiwać linięR14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 mln koron rocznie, łącznarekompensata w ramach siedmioletniego kontraktu wyniesie 1,238 mld koron przyobecnym poziomie cenowym. Linia R27 Ołomuniec – Krnov – Ostrawa będzie przeznastępne dwa lata nadal obsługiwana przez pociągi Kolei Czeskich, którejMinisterstwo zapłaci łączną rekompensatę w wysokości 232 mln koron przy obecnympoziomie cenowym.

Przed każdym zawarciem umowy o świadczenie usług publicznychw drodze bezpośredniego udzielenia zamówienia Ministerstwo Transportu musiocenić wszystkie odpowiednie alternatywy z ekonomicznego punktu widzenia. Wprzypadku otrzymania ofert alternatywnych od innych przewoźników, którzy chcąobsługiwać trasę dotowaną, muszą oni porównać takie oferty z pierwotnieprzewidzianą procedurą pod względem opłacalności środków publicznych. Natrasach, na których Ministerstwo Transportu nie otrzymało alternatywnej oferty,będzie negocjować bezpośrednie zlecenie z Czeskimi Kolejami.

Liberalizacja rynkukolejowego w Czechach

Prawo europejskie tzw. IV. pakiet kolejowy, przewiduje, żepo 2023 r. umowy w zakresie przewozów kolejowych muszą być również zawierane wdrodze przetargiem. Celem Ministerstwa jest stopniowa liberalizacja rynkukolejowego. Doświadczenia ze stopniową liberalizacją transportu kolejowegopokazują, że jest to korzystne nie tylko dla klientów, czyli państwa i regionów,ale także dla pasażerów. Dzięki nowym kontraktom zaoszczędzono ponad 300 mlnkoron. Do tej pory prywatni przewoźnicy przejęli łącznie siedem linii, aCzeskie Koleje nadal zapewniają zdecydowaną większość dalekobieżnych liniitransportowych.

Przegląd liniizamówionych przez państwo (od grudnia 2020 r.)

GW Train Regio

R25 Plzeň – Most

RegioJet

R8 Brno – Bohumín

ARRIVA vlaky

R21 Praha – Tanvald

R22 Kolín – Nový Bor

R24 Praha – Rakovník

R26 Praha – Písek – České Budějovice

R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem

České dráhy (osobne umowy):

Ex2 Praha – Olomouc – Slovensko a R18 Praha – Luhačovice

R13 Brno – Břeclav – Olomouc

R27 Olomouc – Krnov – Ostrava

R29 Cheb – Nürnberg