Co wiemy o modernizacji warszawskiej średnicy?
PKP PLK nie chwaląsię zbytnio szczegółami dotyczącymi modernizacji warszawskiej liniiśrednicowej. Niewiele nowego wniosła też odpowiedź na interpelację udzielonaprzez wicepremiera Jacka Sasina. Co zatem wiemy „na teraz”?
W „Studium Wykonalności modernizacji i rozbudowy WarszawskiegoWęzła Kolejowego” z 2010 r. był analizowany wariant obejmujący m.in. budowęnowego przystanku w rejonie ronda gen. De Gaulle'a. W latach 2019 – 2020 r.Spółka zleciła przygotowanie opracowania pn. „Rezultaty Studium Wykonalnościdla projektu «Prace na linii średnicowej na odcinku Warszawa Wschodnia –Warszawa Zachodnia»”, które potwierdziło zasadność budowy nowych przystankówbez negatywnego wpływu na przepustowość podmiejskiej linii średnicowej. Obecniew oparciu o opracowany przez Spółkę Master Plan dla Warszawskiego WęzłaKolejowego oraz w wyniku przeprowadzonej analizy systemu sterowania ruchemkolejowym wyznaczone zostały lokalizacje dwóch nowych przystanków: w rejonieronda gen. de Gaulle'a i ulicy Solec z jednoczesnym wyłączeniem przystankuWarszawa Powiśle z obsługi pociągów – poinformował wicepremier Jacek Sasin.
Stadion nie doruszenia
Wicepremier odniósł się również do stacji Warszawa Stadion,która – w jego ocenie – jest właściwie skomunikowana ze stacją metra, w związkuz tym projekt modernizacji linii średnicowej nie przewiduje ingerencji w ww.przystanek linii podmiejskiej.
Przystanek stanowi ważny węzeł przesiadkowy, gdyż w rejoniestadionu Narodowego jest zlokalizowany parking P+R Warszawa Stadion.Jednocześnie ze względów technicznych (usytuowanie rozjazdów, wiadukt nad ul.Targową, tor w łuku, itd.) przesunięcie przystanku w kierunku ul. Targowej niejest możliwe. Warto nadmienić, że odległość pomiędzy ul. Targową i przystankiemWarszawa Stadion wynosi ok. 300 m.
Co z łącznikiem wCentrum?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dokumentacja przygotowywana przez PKP PLK zawiera rozwiązaniaprojektowe łącznika dla pieszych pomiędzy stacjami: Warszawa Centralna iWarszawa Śródmieście w postaci przejścia podziemnego zlokalizowanego podukładem torowym podmiejskiej linii średnicowej. Rozważa się możliwośćpołączenia ze stacją metra Centrum na poziomie istniejącej antresoli. W dniu 24stycznia 2019 roku w ww. sprawie odbyło się spotkanie z przedstawicielami m.st.Warszawy oraz Metro Warszawskie sp. z o.o. Następnie w dniach 4 kwietnia 2019roku, 12 września 2019 roku oraz 14 listopada 2019 roku Spółka skierowała pismado władz Miasta z propozycją współpracy. Aktualnie brak jest decyzji m.st.Warszawy o współpracy przy realizacji łącznika i formie finansowania zadania. Zposiadanych przez Spółkę informacji wynika, że miasto planuje wykonanieekspertyzy wskazującej zakres niezbędnej przebudowy stacji metra.
Jednocześnie Spółka przewidziała wariant wykonania łącznikadla pieszych z wyjściem przed stacją metra – wskazał wicepremier Jacek Sasin.
Nowy przystanek
Spółka PKP PLK planuje budowę nowego podziemnego przystanku kolejowegow rejonie ronda gen. de Gaulle'a. Ze względu na niewielką odległość pomiędzy przystankiemWarszawa Śródmieście a ul. Bracką oraz ze względów ruchowych, a także zakładanezwiększenie przepustowości linii średnicowej najbardziej odpowiedniąlokalizacją jest rejon skrzyżowania Al. Jerozolimskich i ul. Nowy Świat.Jednocześnie przystanek Warszawa Powiśle przestanie obsługiwać połączeniakolejowe.