Co dalej z Parowozownią Wolsztyn? Najpierw audyt
Kolejne spotkaniewspółzałożycieli Instytucji Kultury Parowozownia Wolsztyn odbyło się 23 września2020 roku w Poznaniu.
Reprezentowane były wszystkie strony. W naradzie udziałwzięli: wicemarszałek Wojciech Jankowiak, Henryk Szczefanowicz i MarceliJakubowski – Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, starosta JacekSkrobisz – Powiat Wolsztyński, prezes Czesław Warsewicz – PKP CARGO S.A.,burmistrz Wojciech Lis – Gmina Wolsztyn, dyrektor Wojciech Marszałkiewicz -Parowozownia Wolsztyn.
Przedstawiciel PKP CARGO podtrzymał wolę dalszegouczestnictwa w działaniach związanych z parowozownią, ale ponieważ spółka chcemieć pełen obraz sytuacji, wszystkie strony zgodziły się na audyt. Wynikikontroli w parowozowni mają dać impuls do dalszych – co podkreślali dyskutanci– racjonalnych działań.
Znajdująca się w wielkopolskim Wolsztynie parowozownia jestunikatowym w skali globu miejscem, skąd regularnie na normalne tory wyjeżdżająparowozy, by prowadzić planowe pociągi pasażerskie.
Wśród zgromadzonych w Wolsztynie parowozów są m.in.najstarszy, używany po wojnie w hucie Szczecin bezogniowy parowóz TKb b4 z 1912r., znany z filmów „Pianista” czy „Miasto z morza” Ok1-359z 1917 r., trzycylindrowy Ty1-76 z 1919 r., czy jedyny zachowany z tej serii naświecie parowóz Tr5-65 z 1921 r. Podziwiać tu również można najstarszy parowózprodukcji polskiej Ok22-31 z 1929r. oraz najszybszy, bo rozwijający niegdyśprędkość 130 km/h, Pm36-2 zwany „Piękną Heleną” z 1937 r., oba będącewłasnością Stacji Muzeum w Warszawie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mimo sytuacji epidemiologicznej parowozy nie przestały wozićpasażerów na stałych liniach zgodnie z rozkładem jazdy Kolei Wielkopolskich.Rokrocznie pociągi takie przejeżdżają ponad 50 tys. km na rozkładowych trasachi ok. 15 tys. km na trasach komercyjnych, turystycznych. Regularne przewozynormalnie odbywają się z Wolsztyna do Leszna i z Wolsztyna do Poznania. W ruchuplanowym pracują obecnie trzy polskie powojenne lokomotywy parowe: Ol49-59,Ol49-69 oraz Pt47-65.
Parowozownia pilnie potrzebuje remontu liczącej przeszłowiek hali parowozowej – obiektowi może grozić katastrofa budowlana. Stałychnapraw wymagają trzy działające lokomotywy, zaś te nieczynne – odpowiedniejkonserwacji.
Parowozownia Wolsztyn jest instytucją kultury WojewództwaWielkopolskiego utworzoną przez Województwo Wielkopolskie, Gminę Wolsztyn,Powiat Wolsztyński oraz PKP Cargo S.A.