Poznań wydłuża buspas na Garbary i likwiduje na Mieszka

infotrans
15.09.2020 10:00

Od wtorku, 15 września, rozpocznie się usuwanie istniejącego oznakowania poziomego w związku z wytyczaniem nowego odcinka buspasa na ul. Garbary między dworcem a skrzyżowaniem z ul. Grochowe Łąki w Poznaniu.

Organizacja ruchu zmieni się także na ul. Mieszka I, gdzie buspas ma zostać zlikwidowany.

Dokończenie i likwidacja

-„Buspasy powstawać mają w tych miejscach, gdzie autobusy rzeczywiście stoją w korku. W żaden inny logiczny sposób nie zachęcimy stojących w nich kierowców, by skorzystali z alternatywnego, szybszego przejazdu autobusem. Im więcej osób wybierze w takim przypadku komunikację publiczną, tym mniejsze korki i więcej miejsca na drodze dla tych, którzy choćby z racji zawodowych muszą korzystać z auta” – podkreślił zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski.

Jak dodał, dokończenie buspasa na ulicy Garbary – od dworca Garbary do istniejącego odcinka – jest uzasadnione obserwacjami z codziennego ruchu.

-„Jednocześnie decyzja o likwidacji buspasa na ulicy Mieszka I, również po analizach, jest dowodem, że w Poznaniu nie podchodzimy sztywno do idei tworzenia buspasów. Wręcz przeciwnie. Mają być tylko tam, gdzie wspierają szybszy przejazd transportem publicznym” – zaznaczył Wiśniewski.

Poznański magistrat przypomniał, że ulicą Garbary przejeżdżają autobusy komunikacji miejskiej, dla których wyznaczono w czerwcu buspas od skrzyżowania z ul. Estkowskiego i Małe Garbary do ul. Długiej.

„Trzy lata temu uruchomiono odcinek od ul. Długiej w stronę ul. Krakowskiej. Kolejny planowany jest od przystanku Garbary przy stacji PKP do przystanku Grochowe Łąki – w kierunku centrum Poznania, wraz z krótkim odcinkiem między przystankiem Małe Garbary i ul. Szyperską – w formie śluzy autobusowej usprawniającej dojazd do skrzyżowania – od centrum. Będą one uzupełnieniem buspasa na ul. Garbary w centrum miasta, a także powstałej wiosną siatki buspasów na północy Poznania” – podał magistrat.

Atrakcyjna komunikacja

Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu Jan Gosiewski zaznaczył, że aby pasażer wybrał komunikację miejską, musi ona być atrakcyjna, czyli – jak mówił – niezawodna, punktualna i dostępna.

„Punktualność autobusów można poprawić poprzez umożliwienie poruszania się ich po specjalnie wydzielonych dla nich pasach ruchu. Transport publiczny w codziennych wyborach ma wygrywać z komunikacją indywidualną. Buspas na ul. Garbary poprawi punktualność i bezpieczeństwo” – zaznaczył.

Po zmianach na odcinku ul. Garbary – od przystanku przy dworcu PKP do ul. Północnej – zamiast czterech pasów ruchu dla samochodów powstaną trzy. Dotychczas były one za wąskie i w niektórych fragmentach miały jedynie po około 2,5 metra szerokości i zdarzało się, że szerokie pojazdy zahaczały o lusterka innych jadących obok lub z przeciwka. Dzięki utworzeniu trzech pasów każdy z nich będzie miał trzy metry, co zapewni bezpieczny przejazd obok siebie.

Nowym buspasem w kierunku centrum Poznania, podobnie jak na większości innych, będą mogły się także poruszać taksówki, pojazdy elektryczne, służby miejskie, rowery oraz motocykle. Pierwsze roboty związane z usuwaniem istniejącego oznakowania poziomego rozpoczną się we wtorek – po porannym szczycie komunikacyjnym – a uruchomienie buspasa planowane jest na sobotę.

Trzymiesięczna obserwacja

Poznański magistrat poinformował także, że przeanalizowano zmiany czasowej organizacji ruchu wprowadzonej w związku z rozpoczęciem zasadniczych prac przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice. Powstały wówczas nowe buspasy i śluzy dla autobusów na ulicach: Lechickiej, Murawa, Serbskiej, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Stoińskiego, Wiechowicza i Mieszka I.

Zmiany te – jak podał urząd miasta – przyczyniły się do „znacznego ograniczenia negatywnych skutków dla komunikacji publicznej wynikających z toczących się prac budowlanych”.

„Po trzech miesiącach obserwacji zdecydowano się, w przypadku ulicy Mieszka I, na powrót do wcześniejszej organizacji ruchu, kiedy oba pasy dostępne były dla wszystkich użytkowników” – podano.

W najbliższym czasie analizie poddane zostanie testowe zawieszenie działania buspasów w obu kierunkach na ulicach Wiechowicza i Stoińskiego. Magistrat podał jednak, że „w kontekście postępu prac związanych z inwestycją na Naramowicach i koniecznych zmian w organizacji ruchu nie można wykluczyć, że dotychczasowe rozwiązanie zostanie utrzymane do zakończenia inwestycji”.(PAP)