O kolei w Małopolsce
Podczas drugiego dniaForum Ekonomicznego 2020 w Małopolskiej Strefie Spotkań odbył się paneltematyczny pn. „Kolej szansą na rozwój infrastruktury w województwiemałopolskim”.
W dyskusji wzięli udział: Robert Bylica – radny województwamałopolskiego, Tomasz Tomala – szef gabinetu politycznego ministrainfrastruktury, Łukasz Kmita – wojewoda małopolski oraz Jarosław Szlachetka –burmistrz miasta i gminy Myślenice. Dyskusję moderował Tomasz Warchołreprezentujący Koleje Małopolskie.
Podczas spotkania podkreślono, że Województwo Małopolskie odlat dostrzega ogromny potencjał kolei i dąży do tego, by rozwijać ten środektransportu w regionie, a także podnosić jakość świadczonych usług.
Robert Bylica powiedział, że wielu mieszkańców boryka się zproblemami komunikacyjnymi. Dlatego powinniśmy stawiać na kolej. To dla nasprzyszłość.
Kolej to przyszłość,kolej to konieczność. Ruszył program rządowy Kolej +, ten program niewątpliwieprzybliży mieszkańców do stolicy Małopolski. Konieczność i przyszłość kolei,dla mnie z punktu widzenia mieszkańca powiatu myślenickiego, jest niezwykleistotny. Jest ogromne wsparcie ze strony rządu, samorządu wojewódzkiego, atakże samorządów lokalnych, a to dobry prognostyk dla rozwoju kolei – mówiłradny Robert Bylica.
Wojewoda małopolski Łukasz Kmita mówił o kolei w aspekciehistorycznym, która w latach 90-tych uległa degradacji. Wspomniał, żemieszkańcy zachwycili się wówczas innymi środkami transportu m.in. busami, aówczesny czas dla kolei był czasem trudnym. Wspomniał, że poprzednie rządylikwidowały kolejowe połączenia lokalne. Teraz to się zmienia.
Przeżywamy renesans kolei, m.in. poprzez uruchomienieprojektu Kolej +. Województwo małopolskie zgłosiło 5 tras, które uzupełnią tenkrwioobieg kolei. Dla wielu miejscowości te połączenia są zbawienne – mówiłwojewoda małopolski. Po czym wspomniał także o polskich i małopolskichprzedsiębiorstwach, które produkują doskonałe pociągi. Mowa m.in. o Pesie czyNewagu.
Z kolei Tomasz Tomala skupił się na licznych inwestycjachkolejowych, ale nie tylko, które w naszym regionie są aktualnieprowadzone.
Małopolska jest dziświelkim placem budowy, jeśli chodzi o koleje. Po przeprowadzeniu tychwszystkich inwestycji mieszkańcy będą mogli korzystać z licznych kolejowychtras oraz z bezpiecznych i komfortowych pociągów. Modernizujemy też dworcekolejowe, a także zmieniamy przestrzeń związaną z przystankami kolejowymi.Złożono 96 projektów na kwotę 25 mld zł w ramach programu Kolej + – torekordowe zainteresowanie programem – podkreślił Tomasz Tomala – szefgabinetu politycznego ministra infrastruktury.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas spotkania dyskutowano obszernie na tematposzczególnych małopolskich projektów zgłoszonych w ramach rządowego programuKolej +. Warto przypomnieć, że 26 sierpnia upłynął termin składania przezjednostki samorządu terytorialnego wniosków do programu. WojewództwoMałopolskie złożyło pięć wniosków na projekty opiewające na kwotę 1,5 mld zł.
• Budowa połączenia kolejowego Kraków – Myślenice
• Budowa połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice
• Budowa połączenia kolejowego Kraków – Olkusz
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku SuchaBeskidzka – Żywiec, celem usprawnienia połączenia Kraków – Żywiec
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 i 110 na odcinkuGorlice – Jasło, celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło
Podczas rozmowy burmistrz Jarosław Szlachetka wspominał otrudnościach komunikacyjnych z jakimi borykają się mieszkańcy Myślenic.Podkreślił, że połączenie Kraków-Myślenice zdecydowanie poprawiłoby komfortżycia mieszkańców, odciążyłoby komunikacyjnie zakopiankę, a także poprawiłobysytuację gospodarczą powiatu, bowiem inwestycja stałaby się bodźcem dla rozwojufirm na tym terenie. (UMWM)