Polregio (d. Przewozy Regionalne) zmuszone do udzielenia informacji! Nareszcie!
Koniec dezinformacjiw Polregio (d. Przewozach Regionalnych). Spółka, która notorycznie odmawiałaudzielenia odpowiedzi na zadawane pytania przegrywa w WSA.
A chodzi o sprzedane lokomotywy EU/P07. Sprawę do Sąduskierowała Sieć Obywatelska Watchdog, która pytała o cenę, za jaką te elektrowozyzostały sprzedane. Odpowiedź była oczywiście odmowna. Ale WSA nakazałinformację przekazać, wyrokiem z dnia 19 czerwca 2020 roku, sygn. akt II SA/Wa 179/20. Jak wskazuje Watchdog wocenie Sądu spółka nie wyjaśniła jednak jakie działania zostały faktyczniepodjęte w celu zachowania w poufności żądanych informacji, a tym samym, żezostał spełniony wymóg formalny tajemnicy przedsiębiorcy określony w art. 11ust. 4 u.z.n.k. Nie można też uznać, aby w zaskarżonej decyzji została należycierozważona tajemnica przedsiębiorcy w sensie materialnym. Ogólnikowe twierdzeniaw tym względzie nie mogą zastąpić merytorycznego uzasadnienia decyzji. (…) Brakwyczerpującego uzasadnienia zaskarżonej decyzji nie pozwala ocenićprawidłowości samego rozstrzygnięcia, a przedstawiony w nim powód odmowyudostępnienia informacji publicznej z uwagi na ochronę tajemnicyprzedsiębiorcy, czyni nieweryfikowalnym.
I pojawiła się odpowiedź, w której napisano: mając nawzględzie treść sentencji wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wWarszawie z 19 czerwca 2020 r. (sygn. akt II SA/Wa 179/20), informuję, conastępuje. Łączna kwota, za którą Spółka POLREGIO (dawniej “PrzewozyRegionalne”) sprzedała lokomotywy EU07-154, EU07-155, EU07-160 i EU07-2017 wpostępowaniu PBU4-631-007.1/2019 wyniosła 2 635 000,77 zł netto.
W 2011 roku, kiedy Przewozy Regionalne odkupiły od PKPIntercity lokomotywy o numerach 154, 155, 160 oraz 207 każda z nich kosztowała960 tys. zł. A to oznacza sprzedaż, z dużą stratą. Spółka podała tylko, że działającw interesie Spółki, decyzją Zarządu Przewozów Regionalnych, w latach 2018 –2019 dokonano sprzedaży 6 lokomotyw EP07 jako wraków po cenie złomu z łącznieponad milionowym zyskiem dla Spółki – podano w komunikacie. Decyzję tępoprzedzono analizą różnych możliwości wykorzystania tychże lokomotywelektrycznych, która wykazała, że są one nieprzydatne do bieżącej działalnościSpółki. Działania te zamknęły nierozwiązaną do 2016 roku kwestięnieużytkowanych przez Spółkę lokomotyw elektrycznych zakupionych w latach 2011– 2012. W wyniku przeprowadzonej jeszcze w 2014 roku w Spółce kontroliwewnętrznej oceniono, że lokomotywy elektryczne są niezdatne do dalszej pracy zprzeznaczeniem na zezłomowanie, dokonując wówczas odpisu księgowego. Wykazanojednocześnie, że kwota zakupu lokomotyw kilkukrotnie przewyższała ich faktycznąwartość – dodano.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ze swej strony z olbrzymim zadowoleniem przyjmujemy wyrokWSA w Warszawie. Być może zmieni on nieco podejście Polregio d. PrzewozówRegionalnych do prowadzonej polityki informacyjnej.