Co z siatką połączeń międzynarodowych? MI wyjaśnia
Pomimo poluzowaniarestrykcji związanych z przemieszczaniem się ludności z uwagi narozprzestrzenianie się koronawirusa COVID-19, kolejowe pasażerskie przejściagraniczne i punkty kontroli granicznej pozostają nadal zamknięte – poinformowałwiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelacjęposelską.
Powyższe dotyczy zarówno granicy polsko – białoruskiej jak ipolsko – ukraińskiej. Granice lądowe z ww. krajami zostały otwarte tylko iwyłącznie dla transportu drogowego, co wynika z przepisu § 2 ust. 1rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowieniaokreślonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanuepidemii, w którym do odwołania wstrzymuje się przemieszczanie się pasażerów wtransporcie kolejowym wykonywanym z przekroczeniem granicy RzeczypospolitejPolskiej.
Pociągi do Grodna (narazie) nie pojadą
Biorąc pod uwagę powyższe czynniki Bitel poinformował, że nachwilę obecną nie jest możliwe wznowienie kursowania pociągów do/z Grodna, atermin otwarcia kolejowych punktów odprawy granicznej nie jest znany. Wprzypadku otwarcia granicy, organizator wraz z operatorem podejmą odpowiedniedziałania celem wznowienia przewozów do Grodna pociągiem TLK „Hańcza”.
Koleje Litewskie niemają taboru
Odpowiadając na pytanie dotyczące połączeń kolejowych naLitwę wiceminister wyjaśnił, że organizator wraz z operatorem na bieżącowspółpracują z Kolejami Litewskimi. W ostatnim czasie podjęte zostały rozmowyna temat uruchomienia połączenia Warszawa – Wilno z przesiadką na stacji Kowno,z pociągu normalnotorowego na szerokotorowy. Z informacji przekazanych przez stronęlitewską wynika, że Koleje Litewskie są zainteresowane uruchomieniem ww.połączenia. Jednakże z uwagi na ograniczenia techniczne (niedysponowanie przezKoleje Litewskie taborem 1435 mm) projekt ten jest jeszcze w fazie przygotowawczej.Ministerstwo Infrastruktury jest otwarte na dialog z partnerem litewskim,którego finałem byłoby uruchomienie połączenia kolejowego Polska – Litwa.
Białoruś i Rosja
Odnosząc się do planów wzmocnienia siatki połączeń kolejowychz Białorusią i Rosją Andrzej Bittel poinformował, że w ramach prac nad ofertąprzewozową w obowiązującym rozkładzie jazdy edycji 2019/2020 przy współpracy zzagranicznymi partnerami zostało uruchomione nowe codzienne bezpośredniepołączenie w relacji Moskwa – Mińsk – Brześć – Terespol – Biała Podlaska –Siedlce – Warszawa – Katowice – Praga (poc. IC „Batory”). Dodatkowo, ofertapołączeń na trasie Warszawa – Siedlce – Biała Podlaska – Terespol – Brześć zostałauzupełniona kolejnym pociągiem (IC „Mickiewicz”). Zatem łącznie z Warszawy doBrześcia kursują trzy pociągi dziennie – jeden jadący dalej przez Mińsk doMoskwy oraz dwa ze skoordynowaną przesiadką w Brześciu na szybki szerokotorowypociąg do Mińska.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozkład jazdy zapewnia równomierne rozłożenie połączeń wdobie: rano, w południe i wieczorem. Do czasu wybuchu epidemii wspomnianepołączenia cieszyły się wysokim zainteresowaniem podróżnych.
Do krajów UE
W odpowiedzi na pytanie dotyczące nowych połączeń z krajamiUnii Europejskiej Bitel poinformował, że wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy2020/2021 planuje się uruchomienie pociągu IC „Wawel” relacji Kraków – Katowice– Opole – Wrocław – Legnica – Zielona Góra – Berlin. Planuje się takżewydłużenie relacji pociągu IC „Cracovia” (obecnie: Kraków – Praga), którybędzie kursował w relacji Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Praga. Ponadto w ramachpołączeń komercyjnych Koleje Rosyjskie uruchamiają pociągi relacji Moskwa –Paryż oraz Moskwa – Nicea (m.in. przez Weronę, Mediolan, Genuę, Monako), którena trasie przejazdów mają postoje handlowe na terenie Polski, co umożliwiaskorzystanie z bezpośredniego przejazdu na ww. trasach.
Nie będzie nowychnocnych połączeń
W najbliższym czasie nie planuje się uruchamiania nowychmiędzynarodowych pociągów nocnych. Wprzypadku planowania oferty połączeń międzynarodowych, minister właściwy do spraw transportu nie posiada integralnej iniezależnej możliwości uzgodnienia iwprowadzania pociągów do kursowania. Wszystkie decyzje podejmowane są wuzgodnieniu z zarządami koleiobcych, przez teren których przebiegać ma trasa pociągów. Każdy kraj prowadzi swoją niezależną politykętransportową. Ponadto, w czasie corocznych międzynarodowych konferencji rozkładowych przekazywane są partneromzagranicznym liczne propozycje nowych połączeń, które częściowo zostają przyjęte do realizacji. Inicjatywą taką byłom.in. ponowne uruchomienie w grudniu 2018 r. połączenia Wiedeń/Budapeszt – Berlin (kursującego wcześniej przezPragę, Drezno) nową trasą przez Opole,Wrocław, Legnicę i Zieloną Górę (poc. IC „Nightjet”), co zapewniło mieszkańcompołudniowej Polski możliwość podróżydo Niemiec, Austrii, na Słowację i na Węgry, a także pozwoliło uruchomićbezpośrednie połączenie m.in. Przemyśla, Rzeszowa, Krakowa, Katowic orazWrocławia z Berlinem.