Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pozwolenie na budowę kolejnego odcinka trasy kolejowej Rail Baltica

inforail
24.08.2020 12:45

Wojewoda podlaskiwydał pozwolenie na budowę ok. 16 km trasy kolejowej Rail Baltica, obejmująceteren podbiałostockich gmin Turośń Kościelna, Choroszcz i Łapy – poinformowałPodlaski Urząd Wojewódzki.

To kolejna w ostatnim czasie taka decyzja; lipcowa dotyczyła6,5 km trasy. Tym razem chodzi o 16 km trasy kolejowej od Łap do granicBiałegostoku. W ramach tej inwestycji przebudowany zostanie szlak w takisposób, by możliwa była tam jazda z prędkością do 200 km/h w przypadku pociągówosobowych oraz 160 km/h – w przypadku towarowych; wszystkie przejazdykolejowo-drogowe będą bezkolizyjne, zaplanowano m.in. trzy nowe mosty kolejowe.

„Mam nadzieję, że dzięki tej decyzji, już kolejnej, tenetap realizacji tej inwestycji będzie mógł być rozwijany” – mówił wojewodaBohdan Paszkowski, cytowany w komunikacie urzędu. Wydane pozwolenie jestsiódmym; brakuje jeszcze trzech takich odrębnych decyzji, które mają być wydanew najbliższych miesiącach.

Odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica, którego dotyczą tepozwolenia, to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w województwiepodlaskim. To ostatni odcinek modernizacji trasy kolejowej Warszawa-Białystok.Wykonawcą jest wybrane w przetargu polsko-chińskie konsorcjum: PrzedsiębiorstwoUsług Technicznych Intercor (lider), Stecol Corporation oraz SinohydroCorporation Limited. Wartość inwestycji, to 3,3 mld zł.

W czerwcu inwestor – PKP PLK SA – podpisał z tym konsorcjumumowę na tę modernizację. Prace mają potrwać 37 miesięcy od momentu ichrozpoczęcia. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel informował przy podpisaniu tejumowy, że jest to umowa o najwyższej wartości przy tego typu inwestycjach wPolsce. Mówił też, że odcinek Czyżew-Białystok będzie gotowy do eksploatacji wlipcu 2023 r.

PKP PLK podawało też wcześniej, że po modernizacji odcinkaCzyżew-Białystok, podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy będzie mogłaskrócić się do 1 godziny i 25 minut; z przystankami na stacjach pośrednichbędzie trwała 1 godzinę i 40-45 minut. Inwestycja jest dofinansowana z UE zprogramu CEF – Łącząc Europę.(PAP)