PKP PLK a CPK. Sprawna współpraca?

inforail
12.08.2020 15:45

W odpowiedzi nazapytania złożone w ramach interpelacji dotyczące zapewnienia sprawnej współpracypodmiotów odpowiedzialnych za budowę nowych i modernizację istniejących liniikolejowych oraz podziału kompetencji między spółki PKP Polskie Linie KolejoweS.A. oraz Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. wiceminister infrastrukturyMarcin Horała zapewnia, iż współpraca obu podmiotów przebiega sprawnie.

Decyzja o wyborze modelu zarządczego wynikała między innymize skali Programu budowy CPK. Przyjęta uchwałą Rady Ministrów z dnia 7listopada 2017 r. Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji CPK, jakowęzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym orazkolejowym, efektywnie włączonego w układ sieci drogowej, wymaga dedykowanejstruktury, znaczących nakładów pracy oraz holistycznego podejścia zarządczego,które są możliwe do osiągnięcia tylko dzięki stworzeniu oddzielnej jednostki, wpełni odpowiedzialnej za całość programu. Stosowane wcześniej rozwiązania, jakchoćby przyjęte w związku z planami budowy tzw. linii „Y” (zakładającejpołączenie Warszawy z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem) i powołane w strukturachPKP PLK w ramach przygotowań do tego projektu Centrum Kolei Dużych Prędkościzostały rozwiązane – stwierdza Horała.

Ponadto program CPK od samego początku zakładał realizacjęinwestycji i projektów przez różnego rodzaju inwestorów, stąd też w ustawie zdnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym  uwzględnione zostały odpowiednie zapisyzwiązane z zapewnieniem koordynacji, współpracy i przepływu informacji dlaprojektów, które prowadzone będą przez różne instytucje, spółki i wykonawców. Narzędziemwspierającym kooperację oraz zapewniającym spójne standardy prowadzeniaprojektów są przewidziane w ww. ustawie tzw. Zasady Zarządzania, któreprzyjmowane są przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK i będą obowiązywały wszystkichinwestorów prowadzących przedsięwzięcia z Programu CPK.

Dalej Horała wskazuje, że w celu zapewnienia niezakłóconej współpracyw spółce CPK powołano (zarówno w strukturach Komponentu Lotniskowego, jak iKolejowego) Biura Współpracy z Interesariuszami, których zadaniem jest m.in. usprawnianiekomunikacji między kluczowymi partnerami Spółki, likwidowanie barier wkomunikacji oraz facylitacja sprawnej współpracy między jednostkami.

Czyli dalej nie wiemy tak do końca kto za co odpowiada ijaka ma być rola spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przy budowie szprych do CPK.Jak się wydaje marginalna. Jak wskazują posłanki w interpelacji PKP PLK mająprzeprowadzić modernizację istniejących linii, a CPK budowę nowych linii.Patrząc jednak na schemat planowanych szprych, łatwo dostrzec, że nowe imodernizowane odcinki będą często przeplatać się i dopiero ich skoordynowanarealizacja przyniesie całościowe funkcjonalnie rezultaty. A tej koordynacjipóki co brak. Posłanki zwracają uwagę, że brak jest dobrej współpracy międzyPKP PLK a CPK. Należy jednak pamiętać, że pierwsza ze wskazanych spółek coś jużrobi. Druga nie wybudowała nawet metra nowych torów. Trudno zatem tę współpracęoceniać z praktycznego punktu widzenia.