Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze pojazdy FLIRT
Pod koniec czerwca odbyły się odbiory techniczne pierwszychpojazdów typu FLIRT wyprodukowanych przez firmę Stadler Polska dla KoleiMazowieckich.
Tym samym rozpoczął się końcowy etap realizacji pierwszejumowy na zakup 6 pojazdów do obsługi trasy Warszawa – Działdowo. Kontraktramowy na 61 pięcioczłonowych oraz 10 dwuczłonowych pojazdów opiewa na wartośćponad 2,2 mld zł.
Techniczne odbiory wstępne zostały przeprowadzone wzakładzie produkcyjnym Stadler Polska w Siedlcach, następnie odbyły sięwymagane jazdy bez pasażerów, tzw. jazdy obserwowane. Odbiory końcowe odbyłysię już na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów izostały potwierdzone podpisami Czesława Sulimy, członka zarządu, dyrektoraeksploatacyjnego Kolei Mazowieckich oraz Arkadiusza Świerkota, członka zarząduStadler Polska.
– Bardzo się cieszymy, że mogliśmy przekazać naszemuKlientowi pierwsze nowe pociągi FLIRT dla Mazowsza. Mimo niełatwej sytuacjizwiązanej z pandemią, cały czas pracujemy intensywnie w naszym zakładzie wSiedlcach nad dalszą realizacją zamówienia dla Kolei Mazowieckich i już wkrótcebędziemy mogli przekazać kolejne składy. Innowacyjność, komfort i niezawodnośćto cechy nowoczesnej kolei pasażerskiej. Nasze pojazdy w pełni wpisują się w tewymagania – mówi prezes zarządu Stadler Polska Tomasz Prejs.
Przewoźnikowi zostały przekazane cztery pojazdy, pozostałebędą przekazywane sukcesywnie w lipcu. Obecnie odbywają się szkolenia pracowników KM:maszynistów, kierowników pociągów oraz rewidentów. Wraz z pojazdami Stadlerzapewni przewoźnikowi także świadczenie usług serwisowych dla każdego z nich idostarczy pakiet pozderzeniowy (naprawczy). Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała równieżmożliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego zdostarczonych pojazdów.
To już drugie w tym tygodniu ważne wydarzenie, w ramachrealizacji kontraktu ramowego na zakup 71 pojazdów FLIRT. Dzięki dobrejwspółpracy z producentem na terenie naszej Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboruw Sochaczewie powstanie zupełnie nowe zaplecze do utrzymania i serwisowania zamówionych pojazdów. Równocześnierozpoczęliśmy odbiory pojazdów. Pierwsze z nich, zakupione dziękidofinansowaniu z RPO Województwa Mazowieckiego, będą wozić pasażerów na liniiWarszawa – Działdowo już od lipca – mówi Robert Stępień, prezes zarządu KoleiMazowieckich.
Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjnyKolei Mazowieckich powiedział: Rozpoczęcie dostaw 71 ezt to skok cywilizacyjnydla realizacji połączeń kolejowych na Mazowszu. To dalsza, znacząca poprawajakości i bezpieczeństwa podróżowania w obszarze województwa i aglomeracji stołecznej. Dziękuję wszystkim pracownikom,którzy w trudnych warunkach pandemii, z zachowaniem najwyższych środkówostrożności pracowali wspólnie z przedstawicielami firmy Stadler, aby te składy mogłyzostać odebrane.
POJAZD FLIRT
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pociągi przekazane Kolejom Mazowieckim to elektrycznezespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie,energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Sąjednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacjiwizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi mogą osiągaćprędkość 160 km/h. Są również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring,platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich,dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontaktpasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED.Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).
Najnowsze pojazdy FLIRT dla Kolei Mazowieckich zostaływyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA wzorzec 3.4.0 – własne rozwiązanieproducenta opracowane w ramach joint venture AngelStar powołanego przezStadlera i spółkę Mermec. Pokładowy system Guardia obsługuje zarówno poziom 1 i2 ETCS, uzyskał homologację zgodnie z najnowszą wersją TSI CCS 2016/919 izostał zintegrowany z systemem SHP.
Realizacja projektu dla Kolei Mazowieckich jest dla nasszczególnym wyzwaniem także ze względu na fakt, że uzyskane zezwolenie doeksploatacji dla pojazdu FLIRT KM oznacza jednocześnie pierwszą homologacjęwłasnego pokładowego systemu ETCS produkcji Stadlera. Tym bardziej cieszę się ijestem dumna, że udało nam się zrealizować to wyzwanie z sukcesem – podkreślaMagdalena Dankowska, dyrektor projektu.
KONTRAKT NA PIĘCIOCZŁONOWE EZT FLIRT
Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 eztFLIRT w styczniu 2018 roku. Kontrakt obejmuje zakup kolejno: 6 sztuk ezt doobsługi trasy Warszawa – Działdowo, 12 sztuk ezt do obsługi trasy Sochaczew –Warszawa – Celestynów, 12 sztuk ezt do obsługi trasy Skierniewice – Warszawa –Mińsk Mazowiecki, 15 sztuk ezt do obsługi trasy Góra Kalwaria – Czachówek –Warszawa – Modlin, 16 sztuk do obsługi trasy Warszawa – Tłuszcz, 10 sztuk dwuczłonowychezt do obsługi relacji: Radom – Dęblin,Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Drzewica, Radom – Warka.
Projekt pod nazwą „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowychElektrycznych Zespołów Trakcyjnych.” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79% kwotywydatków kwalifikowalnych w ramachdziałania 7.2 Infrastruktura kolejowa, Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Wartość całkowita projektu to153,30 mln zł (brutto), z czego dofinansowanie to 96,02 mln zł.
„