Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków o torowiskach: Jest widoczna poprawa

infotram
11.06.2020 08:45

W mieście istniejeblisko 200 kilometrów torów. W ramach bieżącego utrzymania tory w trybieciągłym poddawane są różnym pracom serwisowym takim jak napawanie czyszlifowanie.

Jak podaje Urząd Miasta część torowisk, w tym te znajdującesię na ul. Basztowej i Krakowskiej, została zakwalifikowana do programumodernizacji torowisk, w ramach którego na wybranych odcinkach pojawią sięzupełnie nowe tory.

W ostatnich latachmiasto podejmowało intensywne wysiłki na rzecz poprawy infrastrukturytramwajowej, efekty są widoczne, pozostały jednak wciąż miejsca, w którychkonieczne są remonty lub większe modernizacje – mówi Janina Pokrywa,zastępca dyrektora w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

W latach 2015-2017 intensywne prace w zakresie modernizacjitorowisk toczyły się w samym centrum miasta. W ramach tzw. pierwszej obwodnicynowe torowisko pojawiło się wzdłuż ulic Podwale, Dunajewskiego i Basztowej (dwawęzły rozjazdowe: Basztowa–Długa; Basztowa–Lubicz–Westerplatte–Pawia). Dziękitym pracom zmniejszył się hałas, podniesiono komfort podróżujących tramwajami,powiększono przestrzeń dla pieszych i uporządkowano ruch (miejsce dlarowerzystów). Zmalało też ryzyko awarii układu torowego, tzw. wybrzuszeńdezorganizujących ruch tramwajów w czasie upałów.

W ubiegłym roku przebudowany został dwukilometrowy odcinektorowiska prowadzącego z centrum do Bronowic. Ulice Królewska, Podchorążych iBronowicka zostały gruntownie przebudowane – nowe odwodnienie, oświetlenie,sieć wodociągowa i kanalizacyjna, nawierzchnia, chodniki, wyciszone torowiskowraz z wygodnymi przystankami wiedeńskimi. Dodatkowo wykorzystano zamkniętąulicę Karmelicką i wzdłuż niej pojawiły się nowe tory. Dzięki tym pracomwyeliminowano awarie związane z pękaniem szyn i wstrzymywaniem kursowaniatramwajów, które dawały się we znaki pasażerom na starym już dwudziestoletnimtorowisku.

W ramach programu modernizacji torowisk planowane są:przebudowa ulicy Starowiślnej – obecnie opracowana została koncepcja ianalizowane są wyniki z konsultacji społecznych; przebudowa ulic Kościuszki iZwierzynieckiej – na ukończeniu jest opracowywanie dokumentacji projektowejoraz pozyskiwanie decyzji zezwalającej na realizację prac. W wakacje zakończąsię natomiast prace związane z przebudową ulicy Krakowskiej.

W Nowej Hucie w ramach rozbudowy ulicy Igołomskiej oddanezostało nowe torowiska wraz z pętlą w Pleszowie. W planach jest modernizacjatorowiska wzdłuż al. Solidarności. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszonyprzetarg na dokumentację projektową. Trwa opracowywanie dokumentacji pod kątemprzebudowy torowiska tramwajowego w al. Jana Pawła II na odcinku od pl.Centralnego do Bulwarowej i na ul. Ptaszyckiego od Bulwarowej do pętli „KopiecWandy”.

Infrastrukturatramwajowa w trybie ciągłym poddawana jest pracom serwisowym – są one niezbędnedo tego, aby tory mogły być eksploatowane. W tym roku ekipy utrzymaniowepojawiły się między innymi na węźle Korona, węźle św. Gertrudy-Dominikańska,rondzie Hipokratesa, rondzie Piastowskim, wzdłuż ul. Broniewskiego czyWielickiej. W naszej ocenie liczba prowadzonych prac na torowiskach osiągnęłamaksymalny poziom. Większa ich liczba uniemożliwiłaby organizację komunikacjitramwajowej Zarządowi Transportu Publicznego – podkreśla Piotr Trzepakodpowiedzialny w ZDMK za utrzymanie infrastruktury. (UMK)