Ogłoszono ponowny przetarg na koncepcję tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej
Spółka miejska TrasaŁagiewnicka w Krakowie, zajmująca się budową drogi o tej nazwie ogłosiłaponowny przetarg na opracowanie koncepcji oraz przeprowadzenie konsultacjispołecznych dla kontynuacji tej inwestycji, czyli tras Pychowickiej iZwierzynieckiej.
Przetarg należy powtórzyć, ponieważ oferty uzyskane wpierwszym postępowaniu przekraczały środki, jakie miasto chciało przeznaczyć narealizacją tego zadania.
„Kontynuujemy prace związane z największym – realizowanymobecnie – projektem inwestycyjnym w Krakowie, którego celem jest odciążeniekomunikacyjne centrum miasta” – zaznaczył w poniedziałek prezydent JacekMajchrowski.
Jak wyjaśnił prezes spółki Trasa Łagiewnicka MariuszPiątkowski, pierwszy przetarg ogłaszany był u progu pandemii, co mogło wpłynąćna wyższe wyceny.
„Liczymy, że stopniowe uwalnianie gospodarki oraz zmianyjakie wprowadziliśmy w przetargu pozwolą uzyskać niższe oferty” – zaznaczył.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie, w skład któregowchodzi wykonanie wielowariantowej koncepcji, przeprowadzenie konsultacjispołecznych, przygotowanie materiałów do złożenia wniosku o wydanie decyzjidotyczących środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia (zpodziałem na dwa zadania dla tras).
Opracowanie obejmuje również uzyskanie tej zgody oraz innychstosownych zgód, pozwoleń, warunków, decyzji i dokumentów dla budowy tras: Zwierzynieckiejoraz Pychowickiej.
Wykonawca zobowiązany będzie wykonać wariantową koncepcjępodzieloną na dwa niezależne zadania wraz z wykonaniem badań geologicznych.
Zadanie pierwsze obejmuje odcinek Trasy Pychowickiej odkońca trasy Łagiewnickiej przy ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa.Zadanie drugie dotyczy odcinka Trasy Zwierzynieckiej od ul. Księcia Józefa doronda Ofiar Katynia.
Zgodnie z założeniami wybrany w przetargu wykonawca opracujewarianty przebiegu obu tras z uwzględnieniem oczekiwań mieszkańców orazmożliwości technicznych i finansowych ich realizacji. W oparciu o teopracowania, wybrany zostanie wariant wynikowy, czyli wariant najbardziejoptymalnego przebiegu obu arterii.
Szczegółowo przeanalizuje też przekroczenie Wisły wwariancie zakładającym budowę tunelu oraz mostem.
Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka będą przygotowane dorealizacji w formie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. W rejonie skrzyżowaniaTrasy Pychowickiej z ul. Księcia Józefa planowane jest zlokalizowanie nowejpętli tramwajowo–autobusowej oraz parkingu Park and Ride i wykonanie odcinkapętli tramwajowej do pętli Salwator.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W rozwiązaniach wariantowych analizowane będzie zarównoprzekroczenie rzeki Wisły tunelem jak i obiektem mostowym, a takżepoprowadzenie linii tramwajowej wzdłuż poszczególnych fragmentów obu zadań.
Trasa Zwierzyniecka i Trasa Pychowicka będą kontynuacjąbudowanej obecnie Trasy Łagiewnickiej. Ich zadaniem będzie zachęceniekierujących do rezygnacji z przejazdu przez centrum Krakowa i skorzystanie zszybkiego i bezkolizyjnego połączenia międzydzielnicowego.
Budowa Trasy Łagiewnickiej – jednej z najważniejszychinwestycji Krakowa najbliższych lat – rozpoczęła się w lutym 2018 roku. Kosztzadania to 802,2 mln zł brutto. Zadanie zostało podzielone na kilka etapów.Całość ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.
Wykonawcą jest konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA.Umowa z nim dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku odskrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul.Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa,która połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.
Koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej (wraz z głównąarterią drogową, tunelami, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów,przebudową koryta rzeki Wilga) to blisko 652,2 mln zł netto (802,2 mln złbrutto). Budowa samej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej makosztować prawie 162,6 mln zł netto (ponad 200 mln zł brutto). Dofinansowanie UEwyniesie prawie 97,6 mln zł.
Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwapasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzieplanowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będziedodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.
Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli ołącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnychskrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowegoz centrum obsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów,budowy dwóch mostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga, a takżewybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranówakustycznych.
Realizacja projektu jest efektem współpracy pomiędzyspecjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim FunduszemRozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankamikomercyjnymi.(PAP)
„