Torowa rewolucja na Wyszyńskiego w Szczecinie. Start robót w sobotę
Szczecin rusza z kolejnymetapem torowej rewolucji. Przebudowa infrastruktury torowej, drogowej, pieszej,oświetlenia, nowa relacja skrętna dla tramwajów – to tylko część zmian, którewprowadzone zostaną na ulicy Wyszyńskiego.
W najbliższą sobotę (23 maja) startują prace na ważnym węźlekomunikacyjnym w naszym mieście. Ich zakończenie planowane jest na jesień tegoroku. W pierwszym etapie prac zaplanowanezostało zdjęcie sieci trakcyjnej wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego i na łuku w ul.Kardynała Wyszyńskiego, demontaż słupów trakcyjnych oraz wiercenie i wykonanienowych fundamentów słupów. Dzięki zawieszeniu linii 6 możliwa będzie takżerozbiórka torowiska Nabrzeże Wieleckie od strony dworca, następnie od Jana zKolna bez rozbiórki przejazdu na Małej Odrzańskiej. W ramach pierwszych robótzaplanowana została budowa kanalizacji deszczowej od strony dworca następnie odJana z Kolna, prace ziemne – wykonanie koryta torowiska od strony dworca,wykonanie drenażu i rozpoczęcie podbudów torowiska.
Zmiany w komunikacjimiejskiej
W związku z tym do odwołania linia 6 będzie kursowała nazmienionej trasie, w zamian pojawi się linia autobusowa 806.
23 maja 2020 r. do odwołania wstrzymany zostanie ruchtramwajowy w ciągu ul. Nabrzeże Wieleckie. Wprowadzone zostają następującezmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:
Linia 6 kursować będzie na trasie objazdowej: od ul. Kolumbaprzez ul. Nową – Bramę Portową – pl. Hołdu Pruskiego – ul. Matejki do ul.Firlika i dalej do Gocławia, wg specjalnego rozkładu jazdy bez zmianczęstotliwości.
Kursy wyjazdowe i zjazdowe przez ul. Dworcową z/do zajezdniPogodno i Golęcin na liniach: 3 i 12 (z zajezdni Golęcin do Lasu Arkońskiego iDworca Niebuszewo) – będą realizowane częściowo zmienioną trasą, od ul. Firlikaprzez ul. Matejki – pl. Hołdu Pruskiego – Bramę Portową – Potulicką, 3 i 12 (zLasu Arkońskiego i Dworca Niebuszewo do zajezdni Golęcin) oraz 8 (do/zGumieniec) – będą realizowane przez pętlę Potulicka.
Odwołane zostają skomunikowania: linii 5 i 11 z linią 6 zGocławia, linii 58 i 102 z linią 6 na pętli Gocław (skomunikowania międzyliniami 6 i 102 przywrócone zostaną z dniem 1.06.2020).
Uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza –linia 806 na trasie: Dworzec Główny – Stocznia Szczecińska. Linia kursowaćbędzie ulicami: Kolumba, Nabrzeże Wieleckie, Jana z Kolna, Łady, Firlika,Antosiewicza, Nocznickiego.
Linia będzie kursować w dni powszednie w godz. 5–6 co 15minut, w godz. 6–20 co 12 minut, w godz. 20–23 co 20 minut, w soboty w godz.5–9 oraz 18–23 co 20 minut, w godz. 9–18 co 12 minut, w dni świąteczne(tymczasowo obowiązuje rozkład na Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie) w godz.5–11 oraz 18–23 co 24 minuty, w godz. 11–18 co 20 minut,
Na trasie uruchomione zostaną przystanki: Dworzec Główny (nr22511) – przystanek początkowy/ przystanek końcowy, Dworcowa nż (nr 22721),Dworcowa (nr 22723), Wyszyńskiego (nr 10922, 10931), Bulwar Piastowski nż (nr17411, 17414), Wały Chrobrego (nr 13514, 13511), Dworzec Morski (nr 13414,13411), Dubois (nr 13312, 13322), Antosiewicza (nr 16511), Stocznia Szczecińska(nr 16421) – przystanek końcowy/ przystanek początkowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
O zadaniu
Całe zadanie ma na celu dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnegodo aktualnie obowiązujących standardów. Po przebudowie przejazd tramwajamiprzez oba węzły będzie bardziej komfortowy, przyjazny i proekologiczny, a przezto konkurencyjny do transportu indywidualnego.
Zakres przebudowy węzła „Wyszyńskiego” obejmujemiędzy innymi: przebudowę infrastruktury tramwajowej, drogowej, oświetleniaoraz częściowo uzbrojenie podziemne. Zmiany będą odczuwalne także dla pasażerówkomunikacji miejskiej dzięki nowym przystankom i przebudowie peronów. Robotyprowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowanebędą sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementytakie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic. WzdłużNabrzeża Wieleckiego tory przebiegać będą po istniejącym śladzie. W ciągu ul.Wyszyńskiego zaprojektowany został dwukierunkowy pas autobusowo tramwajowy,natomiast na torowisku pojawi się dodatkowa dwukierunkowa relacja tramwajowa nakierunku Wyszyńskiego – Stocznia Szczecińska. Długość projektowanych torów toblisko 1150 metrów toru pojedynczego. Roboty powinny zakończyć się jesieniątego roku.
Zakres zmian na węźle „Szarych Szeregów” obejmujemiędzy innymi całkowitą zmianę konstrukcji torów na trójwlotowej siatcerozjazdów, zabudowę torowiska wraz z przebudową przystanków w al. MarszałkaJózefa Piłsudskiego (do jezdni placu Odrodzenia), przebudowę torowiska w al.Wojska Polskiego oraz al. Piastów z rozjazdami. W ramach prac wykonany zostanietakże remont jezdni ronda Szarych Szeregów oraz zagospodarowanie samej wyspyronda i peronów przystankowych. Prace obejmą również sieć trakcyjną, systemogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownice oraz częściowo uzbrojenie terenu.Układ relacji torowych na węźle trójwlotowym trójkątnym na Placu SzarychSzeregów pozostanie niezmieniony. Długość przebudowywanych torów to prawie 900metrów toru pojedynczego.
Na Placu Szarych Szeregów prace postępują bardzo sprawnie.Gotowe jest torowisko w ciągu Piłsudskiego wraz z zabudową drogową. Widać jużperony, wiaty, wygrodzenia peronów i ciągów pieszych oraz przejścia dlapieszych. Trwają prace wykończeniowe do puszczenia ruchu tramwajowego nakierunku Piłsudskiego-Wojska Polskiego
Roboty wykonuje firma ZUE S.A. za kwotę 44.894.559,07.
Przedmiotowe zadanie realizowane jest w ramach projektu pn.:”Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie – etap II” (umowa odofinansowanie nr POIS.06.01.00-00-016/16-00) w ramach działania 6.1 Rozwójpublicznego transportu zbiorowego w miastach oś Priorytetowa VI Rozwójniskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko. (TS)
„