Zielony wodór własnej produkcji dla kolei regionalnej w Austrii
Austriacki Zillertal,jest znanym ośrodkiem turystycznym położonym na południe od Innsbrucku.Otoczona pięknymi alpejskimi szczytami dolina jest mekką sportów narciarskich wokresie zimowym i ulubionym celem turystów wędrujących po górskichszlakach wiosną, latem i jesienią. Tepiękne tereny są jednak sporym wyzwaniem dla austriackich kolei.
Elektryfikacja przebiegającej tu wąskotorowej liniikolejowej jest bardzo trudna i droga. Koszty takiej inwestycji szacowane są na80 milionów euro. Jak przekonuje zarząd firmy Zitteltalbahn, właściciela ioperatora linii, zakup pociągów z napędem wodorowym oraz stworzenieinfrastruktury do elektrolizy w miejscowych elektrowniach wodnych będzie o 6%korzystniejszy od elektryfikacji tej trasy.
W Austrii blisko 2000 kilometrów torów jest nadalobsługiwane przez zatruwające powietrze lokomotywy dieslowskie. W porównaniu zinnymi europejskimi krajami nie jest to szczególnie zły wynik, bo ponad 75%tras kolejowych w tym kraju ma trakcje elektryczne. W Niemczech jest to niecowięcej niż 60% a we Francji 57%. Jedynie Szwajcaria może się pochwalić całkowiciezelektryfikowaną siecią kolejową.
Elektrownie wodne
Z perspektywy ochrony środowiska i klimatu ÖsterreichischeBundesbahnen (ÖBB) są prymusem w porównaniu z innymi kolejami europejskimi, bood lat korzystają wyłącznie z odnawialnych źródeł energii. ÖBB jestwłaścicielem dziesięciu elektrowni wodnych, które zaspokajają 33% potrzebenergetycznych kolei. Ponadto kolei austriacka korzysta z własnej fotowoltaiki.Reszta prądu jest kupowana, przy czym dostawcy energii muszą wykazać sięcertyfikatami świadczącymi o źródłach jej produkcji.
Technologia wodorowa
Koleje regionalne Zillertalbahn należą do koleiwąskotorowych (760 mm) i obsługują transport kolejowy miedzy Jenbach iMayrhofen (32 kilometry). W odróżnieniu od innych kolei regionalnych, którestawiają na lokomotywy elektryczne, Zillertalbahn zdecydowały się na rezygnacjęw dieslowskich lokomotyw na rzecz technologii wodorowej. W tym celu zamówionopięć zespołów trakcyjnych w szwajcarskiej firmy Stadler. Kolejne trzy mogądołączyć w następnych latach. Stadler po raz pierwszy zbuduje pociągi wodorowedla kolei wąskotorowych. Jednak firma zapewne poradzi sobie z tym wyzwaniem, bojuż 2013 roku zrealizowała zamówienie na wąskotorowy tabor o napędzieelektrycznym dla austriackich kolei regionalnych Mariazellerbahn.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsze przejazdy testowe wodorowym taborem zaczną się jużw bieżącym roku. Bardzo ważnym argumentem przy zakupie lokomotyw wodorowych byłfakt, że w odróżnieniu od oleju napędowego wodór wytwarzany będzie na miejscu wZillertal. Austria, a w szczególności tereny o zróżnicowanej wysokości, takie jakTyrol, czerpią energię z elektrowni wodnych. W samym Zillertal jest dziewięćtakich elektrowni, mogących za pomocą elektrolizy wytwarzać wodór, którynastępnie zasilać będzie kolej lokalną.
Zarząd Zillertalbahn zaznacza, że przejście z diesla nawodór nie wpłynie negatywnie na czas podróży czy frekwencję pociągów międzyJenbach a Mayrhofen. Nowe pociągi będą nadal kursowały co pół godziny,przewożąc do 450 pasażerów w 45 minut.
Zastosowanie technologii wodorowej przez austriackie kolejeregionalne może wskazywać na nowy i przełomowy kierunek rozwoju. Dotychczaskorzystały one na niezelektryfikowanych trasach z pociągów elektrycznych. Wsamym 2018 roku ÖBB zamówił 25 pociągów elektrycznych firmy Bombardier model“Talent 3″, które były przeznaczone dla kolei w Tyrolu.
„